تطبيق إدارة الجودة الشاملة في برنامج تعليم اللغة العربية بجامعة الراية

Authors

  • Taqyuddin Ibnu Syafi’i CM Stiba Arraayah
  • Nuril Mufidah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Abdul Malik Karim Amrullah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Muhammad Furqon Almurni Stiba Arraayah

DOI:

https://doi.org/10.58645/alihda.v10i2.250

Keywords:

Total Quality Management, Arabic Language Program, Education Quality

Abstract

Abstract

This research on the implementation of Total Quality management was conducted at STIBA Ar Raayah and focused on the elements of teamwork, customer focus, and employee involvement and empowerment. This research uses qualitative research descriptive method. Data obtained from document research and interviews with the Director of STIBA Ar Raayah and ten students. The results obtained show that STIBA Ar Raayah applies the TQM concept in improving the quality of education offered. This is characterized by good cooperation in the application of communication with Arabic between lecturers and students, good response from students namely an increase in speaking skills in Arabic in a language environment, proud achievements in Arabic language competitions at national and international levels, and employees feel involved in decision making in the form of regular meetings between lecturers and student activities.

References

’Izza, Hilda Khoiril, Nanin Sumiarni, and Sopwan Mulyawan. 2021. “Efektivitas Pembiasaan Berbicara Bahasa Arab Dan Lingkungan Bahasa Arab Yang Kondusif Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara.” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 9, no. 2. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v9i2.7232.

Abdul Wahab, Muhbib. 2022. “Peran Bahasa Arab Dalam Pengembangan Ilmu Pengetahuan Dan Peradaban Islam.” Jurnal Literasiologi 8, no. 4. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v8i4.393.

Abdullah, Irhamudin, Novita Rahmi, and Walfajri Walfajri. 2021. “Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab Untuk Mengembangkan Keterampilan Berbicara.” Taqdir 6, no. 2. https://doi.org/10.19109/taqdir.v6i2.6283.

Agustina, Ayu. 2020. “ترقية مهارة الكتابة باستراتيجية كتابة طلاب الفصل الثامن- ثلاثة في مدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية الثانية ببادانج سيديمبوان.” Thariqah Ilmiah: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan Dan Bahasa Arab 8, no. 1. https://doi.org/10.24952/thariqahilmiah.v8i1.2621.

Alawiyah, Faridah. 2011. “Penjaminan Mutu Pendidikan Tinggi Di Indonesia.” Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial 2, no. 1: 63–78.

Amin, Muhammad Fahrizal. 2020. “MUTU DALAM PERSPEKTIF FEGEINBAUM DAN IMPLEMENTASINYA DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN.” MANAGERE : Indonesian Journal of Educational Management 1, no. 1. https://doi.org/10.52627/ijeam.v1i1.10.

Anggito, Albi. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. Edited by Lestari. Sukabumi: CV Jejak.

Arifin, Moh Aziz, and Sukandar Sukandar. 2021. “Pentingnya Bahasa Arab Bagi Umat Islam Di Pedesaan.” Al’Adalah 24, no. 1: 11–17. https://doi.org/10.35719/aladalah.v24i1.44.

Asikin, Iin. 2018. “Implementasi Total Quality Management (TQM) Di Pendidikan Tinggi.” Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam 6, no. 2: 318–34. http://ojs.staituankutambusai.ac.id/index.php/hikmah/article/view/62.

Bahruddin, Uril, Syuhadak Syuhadak, and Sutaman Sutaman. 2021. “Model of Developing Oral Skills for Non-Arabic Learners at the University Level.” Dinamika Ilmu 21, no. 1: 225–41. https://doi.org/10.21093/di.v21i1.3217.

Damayanti, N. 2019. “Pentingnya Kerjasama Bagi Peningkatan Mutu Pendidikan.” Pendidikan 1, no. 2.

Eferi, Adri. 2016. “Internal Dan Eksternal Dalam Penerapan Total Quality Management ( TQM ) Di Lembaga Pendidikan Islam.” Attarbiyah I, no. 1.

Gultom, Dedek Kurniawan, Muhammad Arif, and Muhammad Fahmi. 2020. “Determinasi Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepercayaan Dedek.” MANEGGGIO: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen 3, no. 2: 273–82. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/MANEGGIO.

Hartati, Sri, Ilham Abdullah, and Saleh Haji. 2017. “Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Kemampuan Komunikasi Dan Koneksi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah.” MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology 2, no. 1. https://doi.org/10.30651/must.v2i1.403.

Hervina, Lola, and Nofa Isman. 2022. “Kesalahan Populer Dalam Kemahiran Menulis Bahasa Arab Di STIBA Arraayah Sukabumi.” Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2: 137–54. https://doi.org/10.18196/mht.v4i2.14122.

Kusumawati, Janisa, Achmad Junaedi Sitika, and Ceceng Syarief. 2021. “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Remaja Di Karawang.” JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan … 5, no. 4.

Lumbantoruan, P. 2021. “Pengaruh Supervisi Akademik Terhadap Kemampuan Guru Dalam Proses Pembelajaran.” Dinamika Pendidikan 10, no. 3.

M. Munir. 2020. “Kepuasan Pelanggan Dan Pemilihan Jasa Pendidikan.” INTIZAM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3, no. 2: 47–66.

Maudin, M. 2021. “Pentingnya Kerjasama Guru Dan Orang Tua Siswa Dalam Peningkatan Mutu Pendididkan Agama Islam Pada Smp Negeri 14 Baubau.” Syattar 1, no. 2.

Muhlisa. 2018. “Peran Mahasiswa Dalam Penjaminan Mutu Perguruan Tinggi.” Jurnal Kesehatan Poltekkes Ternate 7, no. 2: 48. https://doi.org/10.32763/juke.v7i2.84.

Mukti, A., Nasution, A.S. & Lubis, S.A. 2019. “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Menghempang Perilaku Lesbian Gay Biseksual Transgender Di Kota Medan.” Attazakki 3, no. 1.

Mulyani, Sri, and Dianing Ratna Wijayani. 2017. “Penerapan TQM Dan Kinerja Inovasi Terhadap Kinerja Manajerial Industri Rokok Kabupaten Kudus.” Jurnal Kajian Akuntansi 1, no. 2. https://doi.org/10.33603/jka.v1i2.697.

Nurlaeliyah. 2018. “Manajemen Mutu Terpadu Sebuah Inovasi Pendidikan.” Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam 4, no. 2.

Rachman, Juhan Raya Nur, Singgih Kuswardono, and Zukhaira. 2020. “Pengaruh Lingkungan Bahasa Terhadap Kemampuan Berbicara Di Ma Al-Irsyad Tengaran.” Lisan Al-Arab : Journal of Arabic Language And Arabic Teaching 9, no. 2.

Rahayu, Sri, Retnaningdyastuti Retnaningdyastuti, and Fenny Roshayanti. 2020. “PENGARUH KOMUNIKASI ORGANISASI DAN KEPUASAN KERJA TERHADAP KOMITMEN ORGANISASI GURU SD NEGERI DI KECAMATAN BRINGIN KABUPATEN SEMARANG.” Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP) 8, no. 3. https://doi.org/10.26877/jmp.v8i3.5399.

Rahmadania, Sinta, Ajun Junaedi Sitika, and Astuti Darmayanti. 2021. “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Dan Masyarakat.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 5, no. 2. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.1978.

Sumiati, Eti. 2020. “Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Praja Dalam Menggunakan Perpustakaan Institut Pemerintah Dalam Negeri Di Jatinangor.” JPUA: Jurnal Perpustakaan Universitas Airlangga: Media Informasi Dan Komunikasi Kepustakawanan 9, no. 1. https://doi.org/10.20473/jpua.v9i1.2019.1-10.

Suparjo, Ojo. 2022. “Pengaruh Pengembangan SDM Terhadap Efektiviitas Kerja Gutu Tk-Negeri Se Kota Bandung.” Jurnal Sosial Teknologi 2, no. 2. https://doi.org/10.36418/jurnalsostech.v2i2.301.

Sutrisno, Edy. 2017. Manajemen Sumber Daya Manusia Cetakan Kesembilan. Kencana Prenada Media Group.

Syukron, Buyung. 2019. “IMPLEMENTASI MANAJEMEN MUTU TERPADU: STUDI TRANSFORMASI PADA PERGURUAN TINGGI” 5, no. 1.

Yaqin, Nurul. 2016. “Manajemen Lembaga Pendidikan Islam.” Madinah: Jurnal Studi Islam 3, no. 2: 93 – 105–93 – 105. http://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/madinah/article/view/178.

YULIAWATI, ENI, Woro Utari, and Subijanto. 2020. “PENGARUH KUALITAS SDM, DISIPLIN KERJA DAN KREATIVITAS GURU TERHADAP PRESTASI KERJA GURU DI MTs AL FALAH KECAMATAN PASEAN KABUPATEN PAMEKASAN.” MAP (Jurnal Manajemen Dan Administrasi Publik) 3, no. 1.

Zjulla, Nur. 2015. “IMPLEMENTASI TOTAL QUALITY MANAGEMENT SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KUALITAS PELAYANAN DI PERPUSTAKAAN PERGURUAN TINGGI.” LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan 3, no. 1.

Zulkarnain, I, D Gemina, and E Yuningsih. 2019. “PENGARUH TOTAL QUALITY MANAGEMENT TERHADAP KINERJA KARYAWAN PT BCD BOGOR THE EFFECT OF TOTAL QUALITY MANAGEMENT TO EMPLOYEE This Research Aims to Analysis Employee Performance Which Is Influenced by Total Quality Management ( TQM ) Simultaneously and Part” 10: 40–48.

Downloads

Published

2022-12-21

How to Cite

Taqyuddin Ibnu Syafi’i CM, Nuril Mufidah, Abdul Malik Karim Amrullah, & Muhammad Furqon Almurni. (2022). تطبيق إدارة الجودة الشاملة في برنامج تعليم اللغة العربية بجامعة الراية. JURNAL AL-IHDA : Media Ilmiah Bahasa Arab, 10(2), 134–145. https://doi.org/10.58645/alihda.v10i2.250

Issue

Section

Articles