فعالية استخدام البطاقات التعليمية لترقية القدرة على حفظ المفردات العربية لدى طلاب الصف الثامن بالمدرسة الثانوية دار العلوم سيماهبار بوجور

Authors

  • محمد ذكري أفرييانشاه Universitas Hasyim Asy'ari
  • إسنية النسوة Universitas Hasyim Asy'ari
  • مفلحة الزهرية Universitas Hasyim Asy'ari

DOI:

https://doi.org/10.58645/alihda.v13i1.691

Keywords:

pengajaran tata bahasa Arab, siswa kelas 8, Mts Darul ulum Bogor

Abstract

To understand the Arabic language, individuals have varying abilities—some find it easy to comprehend, while others struggle. This is because Arabic is not the native language in Indonesia; differences in letters, pronunciation, and writing systems make it challenging for many to grasp. Therefore, Arabic is considered a foreign language and is one of the subjects that must be taught in Islamic schools, particularly madrasahs, to help students gain a deeper understanding of the language.Based on this background, the research formulates the following problems:(1) What is the effect of using flashcard media in Arabic language subjects for grade VIII students at Darul Ulum School in Bogor?(2) Does the use of flashcards in Arabic language lessons improve the vocabulary memorization ability of grade VIIIC students at Darul Ulum School in Bogor?This study employed a quantitative method using a pre-experimental design (one-group pretest-posttest). The sample consisted of 34 eighth-grade students from Darul Ulum Junior High School in Cimahpar, Bogor. Data collection techniques included observation, test questions, and documentation. Data analysis was conducted using descriptive statistical analysis and inferential non-parametric statistical analysis with the help of SPSS 16.0 through the Wilcoxon Signed-Rank Test.

References

Soegiyono. “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D, 2011.” 20, no. 2 (1976): 16–37.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D). Bandung:CV Alvabeta, 2013.

Darwin, Muhamad. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif Kualitatif, 2003.

Muzdalifah. “Efektivitas Penggunaan Metode Team Quiz Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Negeri ( Iain ) Parepare” (2021): 1–8.

Syahrizal, Hasan, and M. Syahran Jailani. “Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif.” Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora 1, no. 1 (2023): 13–23.

Putri, Resti Annisa. “Efektivitas Media Flash Card Terhadap Penguasaan Mufradat Bahasa Arab Peserta Didik Kelas III Min 2 Bandar Lampung.” Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. 2, no. 5 (2019): 1–36. http://repository.radenintan.ac.id/9032/1/PUSAT.pdf.

SEKARINI, WINING. “PENGGUNAAN MEDIA FLASH CARD UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGHAFAL KOSA KATA BAHASA ARAB SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH TERPADU MUHAMMADIYAH 01 SUKARAME.” Nucleic Acids Research 6, no. 1 (2018): 1–7.

Hermawan, Acep. “Acep Hermawan, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, (Bandung: Pt Remaja Rosdakarya, 2013), Cet Ke-3, h, 56,” n.d. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=kp5wEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA9&dq=Acep+Hermawan,+Metodologi+Pembelajaran+Bahasa+Arab,+(Bandung:+Pt+Remaja+Rosdakarya,+2013),+Cet+Ke-3,+h,+56&ots=oZpd5NZkI1&sig=4xa9JU2WP4o1-Lyn8Fhl5dJ3DW0.

Ardiansyah, Risnita, and M. Syahran Jailani. “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif Dan Kuantitatif.” Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 2 (2023): 1–9.

Prihantoro, Syukur. “Analisis Kesalahan Bahasa Pada Taksonomi Linguistik Dalam Penulisan Insya’.” al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 5, no. 1 (2019): 41–62.

Fitriani, Finy, and Andi Prastowo. “Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education 3, no. 1 (2022): 52–67.

Rahmi, S. (2020). تدريس المفردات باستخدام الأفلام الكرتونية في الجامعة الهلال سجلي. 'ARABIYYA: JURNAL STUDI BAHASA ARAB, 9(1), 49-72.‎

Satriawan, M. Juliadi, Padlurrahman, and Mohzana. “Hubungan Antara Kemampuan Membaca Pemahaman, Penguasaan Kosa Kata Dan Sikap Bahasa Dengan Keterampilan Ringkasan Siswa Di Sekolah Dasar.” BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 5, no. 2 (2023): 352–260.

Purba, Nadilah Adha, and Khoirul Jamil. “Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Pembelajaran Bahasa Arab Di

Downloads

Published

2025-07-24

How to Cite

أفرييانشاه م. ذ., النسوة . إ. ., & الزهرية م. . (2025). فعالية استخدام البطاقات التعليمية لترقية القدرة على حفظ المفردات العربية لدى طلاب الصف الثامن بالمدرسة الثانوية دار العلوم سيماهبار بوجور. JURNAL AL-IHDA’ : Media Ilmiah Bahasa Arab, 13(1). https://doi.org/10.58645/alihda.v13i1.691

Issue

Section

Articles