فعالية استخدام وسائط الصور في برنامج PowerPoint لترقية حفظ المفردات العربية لطلاب الفصل العاشر-ب في المدرسة العالية الإسلامية الأهلية "الحكم" جاتيريجو ديويك جومبانج
Keywords:
Power Point, Vocabulary, Arabic LanguageAbstract
The use of image media in PowerPoint facilitates students' understanding and comprehension of the Arabic lesson, encouraging them to memorize Arabic vocabulary. Among these media, students can easily memorize Arabic vocabulary. The research questions are as follows: (1) How is Arabic vocabulary taught to tenth-grade students at the Islamic Private High School, Gatirijo Dewi Jombang? (2) How is PowerPoint's image media used for tenth-grade students at the Islamic Private High School, Gatirijo Dewi Jombang? (3) To what extent is the use of image media in PowerPoint effective in promoting Arabic vocabulary memorization for tenth-grade students at the Islamic Private High School, Gatirijo Dewi Jombang? This research employs quantitative research methods with an Ex Post De Facto type, where researchers do not have direct control over the independent variables because the phenomena are challenging to manipulate. The data collection methods used by the researcher include testing, questionnaires, and documentation. The research results show that the use of image media in PowerPoint has a positive effect on improving Arabic vocabulary memorization. The significance value (sig-2 tailed) is 0.000, which means that the value of 0.002 is less than 0.000. Therefore, we can conclude that the null hypothesis (H0) is rejected, and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. The R Square value (coefficient of determination) is 0.325, indicating that the use of image media in PowerPoint (x) on the variable of Arabic vocabulary memorization (y) is 0.325, approximately 32.5% or close to 33%. This research underscores the effectiveness of using PowerPoint to enhance Arabic language learning, especially in vocabulary memorization.
References
حممد منري, ختضري الكتاب المدرسي للمستوى الإبتداى في تعلم اللغة العربية (فونورزجو: النظرية وتطبيق، 2016)
عبد العزيز بن ابراهيم العصلي, طرائق تدريس اللغة العربية للناطقني بلغات أخرى. (الرياض: جامعة اإلمام حممد بن سعود االسالمي, 2022)
Abdul Hamid, Guru Profesional, Vol 17, No. 2 (2017).
Abdurrochman, Strategi Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Bagi Non Arab, Universitas Islam Negeri Raden Intan.
Alief Lukman Hakim, Yunita Anggraini, Risha Fitriani, Arghob Khofya Haqiqi : Jurnal Transformatif Pengaruh Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Sejarah, Institut Agama Islam Negeri Kudus.
Amir Hamzah Sulaeman, Media Audio-Visual.....,
Andi Arsi, LANGKAH-LANGKAH UJI VALIDITAS REABILITAS INSTRUMEN DENGAN MENGGUNAKAN SPSS, Sekolah Tinggi Agama islam (STAI) Darul Dakwah Wal- Irsyad (DDI) Kota Makassar
AzharArsyad, Media Pembelajaran…..
Drs. Syahrum dkk, Metodologi Penelitian Kuantitatif, (September:2014), Citapustaka Media.
Elvia Susanti dkk, Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa, Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat, Vol. 4, No. 1, Mei 2020.
Heriati Nasution, Penerapan Media Power Point Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran PJOK Materi Permainan Bola Besar Di Kelas IV MIN 2 Padangsidimpuan, Institut Agama Islam Negeri Padangsidipuan.
ibid, hlm 12.
Ivany Hikmatunnisa’, Penggunaan Media PowerPoint Sebagai Penunjang Efektivitas Pembelajaran di kelas IV SD Negeri Selomulyo, Progam Studi Informatika – progam Sarjana, Universitas Islam Indonesia (2022).
Jepri Nugrawiyata, Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Mahmud Ismail Shiny, dan Umar Ash-Shiddiq Abdullah, al-Mu`inat al-bashariyyah fit a`lim al-Lughah.
Maryatun, Pengaruh penggunaan Media Progam Microsoft PowerPoint Terhadap Hasil Belajar Strategi Promosi Pemasaran Mahasiswa Semester 2 Progam Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Muhammadiyah metro, Vol.3.No.1 (2015).
Mawardi, Mustafa dkk, Metode Pembelajaran Mufradat dalam Menghafal Kosakata bahasa Arab di Sekolah Menengah, Institut Agama islam Negeri (IAIN) Palopo. Hlm. 28, Vol. 5., No. 1 (Juli 2022).
R. Angkowo dan A. Kosasih, Optoimlisasi Media Pembelajaran, (Jakarta: PT. Grasindo, 2007).
Rahmi, S. (2019). (الإملاء وتذليل أخطائه بتعليم قواعده في كتابةالعربية (دراسة وصفية. JL3T (Journal of Linguistics, Literature and Language Teaching), 5(2), 155-173.
Rahmi, S., Hajib, Z. A., & Sanwil, T. (2022). فعالية استخدام وسائل نص القصة لترقية مهارة القراءة. JURNAL AL-IHDA: Media Ilmiah Bahasa Arab, 10(2), 120-132.
Sarwik Utami, Jurnal Primary, PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, Vol.7, No.1 (April 2018).
Siti Sakinah, EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA POWER POINT DALAM MENGEMBANGKAN MINAT BELAJAR BAHASA INDONESIA KELAS XI SMKN 7 PANGKEP, Universitas Muhammadiyah Makassar (2019).
Sugiyono, Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D, (Bandung: Alfabeta, 2022).
Syaiful Mustofa, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovativ, (Malang: UIN Maliki Press. 2011).
Thalha Alhamid dan Budur Anufia, Resume: INSTRUMEN PENGUMPULAN DATA, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong, 2019.
Umi Atun Zahro dkk, Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Anak dari Segi Umur, Jenis Kelamin, Jenis Kosakata, Sosial Ekonomi Orang Tua, dan Pekerjaan Orang Tua, Universitas Bengkulu.
Widi Astuti, Berbagai Strategi Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab, STAIMS Yogyakarta.
Zahratun Fajriyah : JURNAL PENDIDIKAN USIA DINI “PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB (MUFRADAT) MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR” (Penelitian Tindakan Pada Siswa kelas I MI Nurul Hakim Kediri Lombok Barat Tahun 2015), Vol. 9., Edisi 1, April 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ulya Hayin Amalyya, Mu’at Mu’at
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.