كتاب اللغة العربية للصف العاشر مدرسة عالية: التحليل بنظرية إعداد الكتاب التعليمي لناصر عبد الله الغالي

Authors

  • Muhammad Jundi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Ibadurrahman Ali Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.58645/alihda.v11i2.418

Keywords:

Book Analysis, Cultural-Social Principle, Psychological Principle, ; Cultural-Social Principle; Psychological Principle; Linguistic-Educational Principle

Abstract

The aim of this research is to describe the quality of the textbook for the tenth grade, Al-Alia School, print 2020, by using the theory of the foundations of preparing the textbook for Nasser Abdullah Al-Ghali. The approach to this research is qualitative and its type is a desk study. The research focused on reading materials, images and exercises. The entrance to this qualitative research and note from the desk study. Data collection by documentation from a number of library sources and analyzed by content analysis. The results of the research are that this book in terms of the socio-cultural bases, the materials contain Islamic and local value, local material and non-material culture, and general topics. In terms of the psychological foundations, arranging the materials according to the level of the learner's thinking, choosing the materials according to the learner's readiness, taking into account the age level of the learner, and its connection with the learner's life. From a linguistic-pedagogical perspective, this book uses simple language and good material arrangement. So this book in terms of the three foundations of reading materials is of good quality and can support the process of learning the Arabic language. However, other supporting teaching materials and the good teaching skill of the teacher are needed.

References

Abusyairi, K. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Dinamika Ilmu, 13(1).

Afifuddin, & Saebani, B. A. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pustaka Setia.

Ali, I., Jundi, M., Adam, M. Z., Laubaha, S. A., & Kadir, S. D. (2022). IMPLEMENTASI KMA 183 DALAM PENYAJIAN MATERI BAHASA ARAB BERBASIS E-LEARNING DI MAN 1 KABUPATEN GORONTALO. PIWULANG Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2).

DIREKTORAT KSKK MADRASAH. (2019). KEPUTUSAN MENTERI AGAMA NOMOR 183 TAHUN 2019 TENTANG KURIKULUM PAI DAN BAHASA ARAB PADA MADRASAH. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama Republik Indonesia.

Effendi, R. (2017). KONSEP REVISI TAKSONOMI BLOOM DAN IMPLEMENTASINYA PADA PELAJARAN MATEMATIKA SMP. JIPMat, 2(1). https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1483

Harras, & Bachari. (2009). Dasar-dasar Psikolinguistik. UPI Press.

Ilyas, Moh., & Mubaligh, A. (2020). Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kelas X. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Irwansyah. (2020). PENGARUH USIA TERHADAP KEMAMPUAN MEMAHAMI BAHASA KEDUA. SASTRANESIA, 8(2).

Julistiawati, R., & Yonata, B. (2013). THE THINKING SKILL C4, C5, & C6 LEVEL REVISION TAXONOMY BLOOM OF STUDENT CLASS X-3 SMAN 1 SUMENEP THROUGH IMPLEMENTATION INQUIRY LEARNING MODEL ON MAIN SUBJECT OF ELECTROLYTE AND NON ELECTROLYTE SOLUTION. UNESA Journal of Chemical Education, 2(2).

Jundi, M., & Dalle, M. (2020). ASPEK AFEKTIF DALAM PEMBELAJARAN DARING BAHASA ARAB BERDASARKAN KMA 183 TAHUN 2019. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), Article 2.

Jundi, M., & Solong, N. P. (2021). Analisis Kesesuaian Indikator dan Kompetensi Dasar Bahasa Arab KMA 183. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.30997/tjpba.v2i1.3642

Kolintama, C. M., & Iman, M. N. (2022). Telaah Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kelas X Berdasarkan Keputusan Menteri Agama (KMA) Nomor 183 Tahun 2019. Al-Muyassar: Journal of Arabic Education and Studies, 1(1).

Machmudah, U. (2018). MODEL BAHAN AJAR BAHASA ARAB SEKOLAH DASAR ISLAM DI KOTA MALANG (Principle Analysis dalam buku Takallum Bil ’Arobiyyah). AN-NABIGHOH, 20(02).

Mahliatussikah, H. (2010). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB UNTUK SMA (Analisis Tujuan dan Materi Ajar). al-ittijah: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab, 2(1).

Maimunsyah. (2021). Pendekatan Tematik dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Serambi Konstruktivis, 3(2).

Mokoagow, A. F., Miolo, M. I., & Iman, M. N. (2021). Telaah Buku Teks Bahasa Arab Madrasah Aliyah (Studi Analisis Buku Ajar Kelas 12 KMA 183 Tahun 2019). A’jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 10(1).

Muhammad, S. (2022). Telaah Buku Teks Bahasa Arab Madrasah Aliyah (Studi Analisis Buku Ajar Kelas 12 KMA 183 Tahun 2019). JURNAL AL-MASHADIR, 2(1).

Nafiati, D. A. (2021). Revisi Taksonomi Bloom: Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 12(2).

Nashir Abdullah al-Ghali dan Abdul Hamid Abdullah. (2012). Menyusun Buku Ajar Bahasa Arab. Akademia.

Nur Sholeh. (2020). Pengembangan Kurikulum Dan Desain Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Pendekatan Saintifik. Literasi Nusantara.

Ramah, S., & Rohman, M. (2018). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kurikulum 2013. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 2(2).

Sujai, A., & Setyawan, C. E. (2019). تصميم المواد الدراسية والفكرة في تجديد تدريس اللغة العربية للمرحلة الأولى بجامعة السطان الشارف قاسم الإسلامية الحكومية رياو في مركز ترقية اللغة. IHTIMAM: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1).

Syamsuddin Asyrofi dan Toni Pransiska. (2016). Penulisan Buku Teks Bahasa Arab: Konsep, Prinsip, Problematika, dan Proyeksi. Penerbit Ombak.

Utami, R., Mustakim, N., Taufiq, A., Rahmi, S., Sanwil, T., Febrianingsih, D., ... & Surur, M. (2021). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan (2 ed.). Yayasan Obor Indonesia.

أخيت, أ. (2019). تصميم المواد الدراسية في تعليم المهارات اللغوية الأربع. TADRIS, 13(1).

الفوزان, ع. ا. إ., فضل, م. ع. ا. م., & حسين, م. ا. (2014). العربية بين يديك (كتاب الطالب الأول) القسم الأول.

ذوالحنان. (2016). المواد الدراسية على ضوء التدريبات الهرمية. النابغة, 18(2).

رشدي أحمد طعيمة. (1985). دليل عمل في إعداد المواد التعليمية لبرامج تعليم العربية. جامعة أم القرى.

عبد الحافظ محمد سلامة. (2013). تصميم التدريس. دار الخريجي للناشر والتوزيع.

عميرة, إ. ب. (1991). المنهج وعناصره. دار المعارف.

ناصر عبد الله الغالي و عبد الحميد عبد الله. (1991). أسس إعداد الكتب التعليمية لغير الناطقين بها. دار الغا.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Jundi, M. ., & Ali, I. . (2023). كتاب اللغة العربية للصف العاشر مدرسة عالية: التحليل بنظرية إعداد الكتاب التعليمي لناصر عبد الله الغالي. JURNAL AL-IHDA : Media Ilmiah Bahasa Arab, 11(2). https://doi.org/10.58645/alihda.v11i2.418

Issue

Section

Articles