Studi kritis buku ajar "Taisir wa Takmil Syarah Ibnu Aqil ala Alfiyyati Ibni Malik" pada pembelajaran nahwu

Authors

  • Muhamad Ichsan Awaludin Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

Keywords:

Critical Studies, , Nahwu

Abstract

This study aims to evaluate the advantages and disadvantages of "Taisir wa Takmil Syarah Ibn Aqil" in student learning at STIBA Ar-Rayah Sukabumi. This paper uses a descriptive qualitative approach to describe the contents of the book, especially on teaching materials such as Al Fail, Al Naibul 'An Al Fail, Isytighol Al 'Amil 'An Al Fa'il, and Ta'adi Al Fi'il Wa Luzumuhu. The book "Taisir Wa Takmil Syarah Ibn Aqil" explains nahwu in detail with practical examples, and includes subheadings, questions and discussions, end-of-chapter exercises, and explanations of foreign words. Sulthoni also avoids using hadith as examples, often cites the different opinions of nahwu scholars, and presents the different views of Ibn Malik and Ibn 'Aqil. Although the book contributes significantly to the teaching of nahwu, criticism has been made of its descriptive and deductive approach, which makes learning rigid and less applicable. In addition, there are shortcomings in the explanation of practice questions and the use of hadith examples. This study is expected to provide insights for the improvement of nahwu teaching methods in the future.

References

Afandi, Z. (2008, Juni 21). Zamzam Afandi: PENGARUH FILSAFAT TERHADAP NAHWU. Zamzam Afandi. http://zamzamafandi.blogspot.com/2008/06/pengaruh-filsafat-terhadap-nahwu.html

Dzaky, A. (2022). KETERPADUAN BAHASA ARAB DAN INTEGRASINYA DENGAN MATA KULIAH ILMU-ILMU KEISLAMAN PADA STIT DARUL ULUM KOTABARU. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan dan Kemasyarakatan, 13(1), 92–115. https://doi.org/10.62815/darululum.v13i1.80

Hairuddin. (2019). Akar Historis Lahirnya Ilmu Nahwu. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-02

Haq, Y. N. (2023). Manhaj al Imam Ibn Aqil fi Syarhi Alfiah al Imam Ibn Malik Dirasah Tahliliyah [bachelorThesis, Fakultas Dirasat Islamiah]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/66524

Khairunnisa, A., Pribadi, M., & Sugiyono, S. (2024). DASAR PEMIKIRAN IBNU MALIK DAN REPRESENTASI PEMIKIRAN BASRAH DALAM KITAB ALFIYAHNYA. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.3176

Mardliyyah, A. (2019). Implementasi Metode Qiyasi dalam Pembelajaran Nahwu Kelas XI Ma Ibnu Qoyyim Putra Yogyakarta. 4(2), 158. https://doi.org/10.22515/attarbawi.v4i2.1870

Muttaqin, J., Shodiq, M. F., & Qosim, M. N. (2023). Metodologi Pengajaran Kaidah Bahasa Arab: Implementasi Metode Induktif dan Deduktif di MTs Negeri 1 Sragen. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 5(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i4.4894

Permana, D., & A’yun, V. Q. (2023). Rekonstruksi Metode Penyampaian Kaidah Nahwu (Studi Analisis Perspektif Ibnu Madla’ al-Qurthubi). Shibghoh: Prosiding Ilmu Kependidikan UNIDA Gontor, 1, 419–428.

Pransiska, T., & Fransisca, T. (2015). Konsep I’rab dalam Ilmu Nahwu: (Sebuah Kajian Epistemologis). Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.14421/almahara.2015.011-04

Rizal, E. (2021). Pemikiran Ibnu Malik tentang Istisyhad dengan Hadis dalam Masalah Nahwu. Studi Arab, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.35891/sa.v12i2.2751

Sehri, A. (2010). METODE PENGAJARAN NAHWU DALAM PENGAJARAN BAHASA ARAB. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.24239/jsi.v7i1.108.47-60

Setiawan, M. A. (2022). Problematika Pembelajaran Nahwu Pada Siswi Kelas XI Madrasah Aliyah Diniyyah Putri Gedong Tataan Tahun Ajaran 2021/2022 [Undergraduate, Institut Agama Islam Negeri Metro]. https://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/7189/

Supardi, A., Gumilar, A., & Abdurohman, R. (2022). PEMBELAJARAN NAHWU DENGAN METODE DEDUKTIF DAN INDUKTIF. Al-Urwatul Wutsqo : Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 3(1), Article 1.

WAHYUNINGSIH, F. D. (2007). STUDI KRITIS PENYELENGGARAAN SEKOLAH SISTEM FULL DAY (STUDI KASUS DI SDIT NUR HIDAYAH SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2006/2007) [S1, Universitas Muhammadiyah Surakarta]. https://eprints.ums.ac.id/15393/

بهاء الدين عبد الله بن عبد الرحمن بن عقيل. (2015). شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك (1 ed.). مؤسسة الرسالة.

رحماني, ا., & دشتي, م. (2020). المقارنة بين منهج ابن عقيل والأشموني في شرح ألفية ابن مالك. Al Athar مجلة الأثـــــــــــــــر, 17(1), 113–126.

عبد اللطيف بن محمد الخطيب. (2006). متن ألفية غبن مالك (1 ed.). مكتبة دار العروبية.

محمد سرحان على المحمودي. (2019). مناهج البحث العلمي (3 ed.). دار الكتب.

محمد علي سلطاني. (2009). تيسير وتكميل شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك (1 ed.). دار العلماء.

محمد علي سلطاني – اتحاد الكتاب العرب في سورية. (2022). https://awu.sy/

Downloads

Published

2024-07-31

How to Cite

Awaludin, M. I. . (2024). Studi kritis buku ajar "Taisir wa Takmil Syarah Ibnu Aqil ala Alfiyyati Ibni Malik" pada pembelajaran nahwu. JURNAL AL-IHDA : Media Ilmiah Bahasa Arab, 12(1). Retrieved from http://journal.stitalhilalsigli.ac.id/index.php/al-ihda/article/view/523

Issue

Section

Articles