TALKING CHIPS: MODEL PEMBELAJARAN COORPERATIVE DAPAT MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA UNTUK SEMUA

Authors

  • Abdul Manaf

DOI:

https://doi.org/10.58645/eksperimental.v8i2.109

Keywords:

cooperative, learning, talking chips type

Abstract

Lack of questions and answers and group discussions built by the teacher in conducting learning in the classroom so that students are less effective and students cannot learn actively. The ability and responsibility of teachers in choosing learning methods or models that are suitable and in accordance with teaching material in a learning process determine the continuity of learning, teachers still use conventional learning models that make students passive in class. Therefore, students' communication skills are very low which causes student learning outcomes to be based on an average. Thus the cooperative learning model Talking Chips type is needed which applies to be adapted to teaching materials in order to improve students' abilities in communication, and can improve student learning outcomes

References

Agus Suprijono. 2009. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Arif Budi Yanda dkk. 2013. Pengaruh Penggunaan Teknik Talking Chips Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Kelas VII SMPN 1 Jurai Kabupaten Pesisir Selatan. Pillar Of Physics Education Vol. 1, April 2013

Isjoni. 2010. Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Kagan. Cooperatif Learning Structure Numbered Head Together. Online. (http://allRed/Clnerwork/Numbered.html) di akses 20 Juli 2018.

Muhammad Sadrun. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Chips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Di SDN Ampenan Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. Mataram : Universitas Mataram

Miftahul Huda. 2013. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Nova Yani. 2017. Penerapan Model Tebak Kata Pada Materi Sistem Pemerintahan Desa dan Kecamatan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Kelas IV MIN Tanjong Bungong. Skripsi. Sigli: PTI Al- Hilal,

Syaiful Bahri Djamarah. 2010.vGuru Dan Anak Didik Dalam Iteraksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta

Ratna Widyaningrum dkk. 2018. Implementasi Model Pembelajaran Talking Chips disertai Media Fotonovela Untuk Meningkatkan Sikap peduli Lingkungan dan Kemampuan Menyampaikan Pendapat Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran Vol. 8. No. 1 , Juni 2018

Petrus Logo Radja dkk. 2017. Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Talking Chips Dan Fan-N-Pick Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan Vol. 2. No.9, September 2017

Wisnu Anggoro. 2015. Peningkatan Prestasi Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Jigsaw Pada Mata Pelajaran IPS Bagi Siswa Kelas IV SD Negeri Corongan Yogyakarta Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma

Yatim Riyanto. 2009. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Downloads

Published

2022-06-04

Issue

Section

Articles