PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COURSE REVIEW HORAY PADA MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V MIN 8 PIDIE

Authors

  • Junaidah

DOI:

https://doi.org/10.58645/eksperimental.v9i1.124

Keywords:

Course Review Horay Learning, Student Learning Outcomes, Material of the Human Digestive System

Abstract

The purpose of this study was to determine the application of the Course Review Horay learning model to the material of the human digestive system in V MIN 8 Pidie students. The data collection techniques used are observation, interviews, tests, and field notes. From the results of the study found that in the first cycle the average value obtained by students is 49.23 while the classical completeness obtained by 23%. In cycle II the average value is 65.38, while the classical completeness obtained 69%. In the third cycle the average value is 77, 69 and the classical completeness obtained by students is 100%. Thus it can be concluded that the Application of Course Review Horay Learning Model on the Material of the Human Digestive System can Improve Student Learning Outcomes of Class V MIN 8 Pidie successfully.

References

Agus Suprijono. 2009. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Departemen Pendidikan Nasional. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka,

Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No. 20 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Fransiska Wahyu Ari Susliawati. 2017. Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 untuk Kelas V Tema 3: Makanan Sehat. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan

Hamzah B. Uno dan Nurdin Mohammad. 2015. Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Keatif, Efektif, Menarik. Jakarta: Bumi Aksara

Hera Wati Susilo. 2009. Penelitian Tindakan Kelas, Cet ke-2. Malang: Bayu Media Publishing

Imas Kurniasih dan Berlin Sani. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Surabaya: Kata Pena

Irianto, H.D. 2012. Learning Metamorphosi: Hebat Gurunya Dahsyat Muridnya. Jakarta: Erlangga

Iskandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada

Kokom Komalasari. 2010. Pembelajaran Konstektual Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama

Kusumah Wijaya dan Dedi Dwitagama. 2010. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Indeks

Miftahul Huda. 2013. Model–Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Penjara.

Muhammad Uzer Usman. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya,

Nana Sudjana. 2009. Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya

Rosdin Pohan. 2009. Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial. Jakarta: Gaung Persada Press

Sardiman. 2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press

Sholeh Hamid. 2011. Metode Edutainment. Yogyakarta : Diva Press

Susilo, Hera Wati. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Malang: Bayumedia Publishing

Syaiful Bahri Djamarah. 2000. Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Karya

Tim Penyusun Pusat Badan Bahasa Mendikbud. 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka

Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana

Downloads

Published

2022-06-23

Issue

Section

Articles