PENERAPAN MODEL COMPLETE SENTENCE PADA MATERI MAKANAN SEHAT DAN BERGIZI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV MIN 42 PIDIE
DOI:
https://doi.org/10.58645/eksperimental.v9i2.137Keywords:
complete sentence model, learning outcomes, healthy and nutritious foodAbstract
This study aims to determine the improvement of student learning outcomes on healthy and nutritious food after students learn through the Complete Sentence model. The research method used is Classroom Action Research. It consists of two cycles with the steps of planning, acting, observing and reflecting. The population of this study was 4th grade students with a total of 19 people consisting of 7 male students and 12 female students. The results showed that the acquisition of students' scores with the average value and the percentage of completeness according to the cycle was 68.1 or 42% in the first cycle and 89.2 or 100% in the second cycle. Thus, it can be concluded that the application of the Complete Sentence model can improve student learning outcomes.
References
Abd. Rahman A. Ghani. 2014. Metodologi Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Raja Grafindo
Adi S. 2000. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: FIP UNY
Agus Suprijono. 2012. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Anas Sudijono. 2009. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Ed. 1, Jakarta: Raja Grafindo Persada
-------, 2007. Pengantar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada
Aunurrahman, 2011. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Ayu Wandira Juita. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Complete Sentence Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas VIII MTsS Muhammadiyah Lakitan Kabupaten Pesisir Selatan. Skripsi. Padang : STKIP PGRI Sumatera Barat
B. Suryosubroto. 2002. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta
Depdiknas. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Dyah Setyoningsih. 2011. Pengaruh Penerapan Metode Probing Prompting Dengan Complete Sentence Terhadap Kualitas Belajar Siswa Pada Materi Sistem Reproduksi di SMAN 1 Juwana. Skripsi. Semarang : Universitas Negeri Semarang
Isjoni, dkk. 2007. Paradigma Pembelajaran Bermakna. Pekanbaru: Falah Production
Iskandar Wassid, Dadang Sunendar. 2008. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya
Iskandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada
Istarani & Muhammad Ridwan. 2014. 50 Tipe Pembelajaran Kooperatif. Medan: Iscom
Karsidi, dkk 2014. Buku Tematik Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Tema 9 Kelas IV SD dan MI. Solo: Tiga Serangkai Pustaka Mandiri
Kunandar. 2007. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Alfabeta
Nana Sudjana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya
Nana Syaodih Sukmadinata. 2003. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Ruswandi. 2013. Psikologi Pembelajaran. Bandung: Cipta Pesona Sejahtera
Siti Rochsotun. 2015. Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Membaca Dongeng Menggunakan Strategi Reading Aloud Di Kelas III MI Al-Hidayah Cepokogunung Pati Semarang Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi. Semarang :UIN Walisongo
Tri Widyanti. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Complete Sentence Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Kelas IV SDN Tawang I Kecamatan Wates Kabupaten Kediri Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi. Kediri : Universitas Nusantara PGRI Kediri
W. J. S Poerwadarminta. 1999. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Wisnu Nugroho Aji. 2016. Model Complete Sentence Dalam Pengajaran Menulis Teks Bahasa Indonesia. Skripsi. Klaten : Universitas Widya Dharma Klaten
Yusufhadi Miarso. 2004. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gusti Handayani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.