PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INTERAKSI PROMOTIF (FACE TO FACE PROMOTIVE INTERACTION) PADA MATERI HEWAN DAN TUMBUHAN DI LINGKUNGAN RUMAHKU UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV MIN 11 PIDIE
DOI:
https://doi.org/10.58645/eksperimental.v10i2.209Keywords:
Application of Promotive Interaction, student learning outcomes, 4th gradeAbstract
This study aims to determine the application of the promotive interaction learning model (Face To Face Promotive Interaction) can improve the learning outcomes of fourth grade students of MIN 11 Pidie. The research method used is CAR. The population of this study was fourth grade students in the even semester of the 2020/2021 academic year. Data was collected using lesson plans, LOAS, LOAG, and LKS in 3 cycles in the first cycle the average value obtained was 66 and the percentage was 40%. In the second cycle the average value obtained by students was 71 and the percentage was 77%. In cycle III the average value obtained by students is 82 and the percentage is 100%.
References
Abdul Majid. 2007. Perencanaan Pembeljaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Rosda Karya
-------. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Affandi Majid. 2020. Alasan pembelajaran Tatap Muka Baik Untuk Perkembangan Diri Anak.
Agus Supriyono. 2009. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Anas Sudijono. 2003. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press
Arikunto Suharsimi. 1993. Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktek). Jakarta: Rhineka Cipta
Baharudin dan Esa Nur Wahyuni. 2007. Teori Belajar Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang sistem Pendidikan Nasional pasal 1 ayat 20.
Daryanto. 2014. Teori Komunikasi. Malang: Gunung Samudera
Debdikbud. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Bulan Bintang
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Fiske dan Duncan, S. 1997. Face-to-Face Interaction: Research, Methods, and Theory. London : Routledge Library Edition
Haryato. 2007. Sains Jilid 4 Untuk Sekolah Dasar Kelas IV. Jakarta: Erlangga
Hisyam Zaini. 2008. Srategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Insan Mandiri
Ibrahim. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Bandung: Afabeta
Ibrahim, dkk. 2001. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: University Press UNESA
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. 2013. Peduli Terhadap Makhluk Hidup, Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Kurniasih. 2016. model pembelajaran kooperatif. Bandung: pustaka belajar
Kusnandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Press
Madya Suwarsih. 2009. Teori dan Praktik Penelitian Tindakan. Bandung: Alfabeta
Martinis Yamin. 2007. Stategi Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gaung Persada Pres
Masnur Muslich. 2009. Melaksanakan PTK Penelitian Tindakan Kelas itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara
Nana Sudjana. 2008. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar Cet. XV. Bandung: Ramaja Rosdakarya
Nana Syaodih Sukmadinata. 2010. Model Penelitian Tindakan. Bandung: Rosda Karya
Oemar Hamalik. 1995. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bina Aksara
Robert Slavin. 2005. Cooperative Learning, Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media
Sudrajat. 2010. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Suharsimi Arikunto. 1952. Pengelolaan Kelas Dan Siswa, Sebuah Pendekatan Evaluasi. Jakarta: Rajawali
Thoha, M. Chabib. 1996. Teknik Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 pasal 1 ayat 1 tentang Sistem Pendidikan Nasional (SISDIKNAS)
W.J.S Poerwadarminta. 1986. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Wina Sanjaya. 2006. Pendekatan Dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Wiryanto. 2014. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia
Zainal Aqib. 2016. Model Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Abdul Manaf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.