PENERAPAN MODEL TALKING STICK PADA MATERI JENIS–JENIS PEKERJAAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV MIN 7 PIDIE

Authors

  • Gusti Handayani

DOI:

https://doi.org/10.58645/eksperimental.v10i1.213

Keywords:

talking stick, learning outcomes, 4th grade

Abstract

This study aims to determine the application of the Talking Stick model and to determine the improvement of fourth grade student learning outcomes on the types of work in grade IV MIN 7 Pidie. This type of research is Classroom Action Research (CAR) with the research subjects being class IV students of MIN 7 Pidie in the 2019/2020 academic year, totaling 24 students. The data collection techniques used are observation, interviews, documentation and tests. From the results of the study, it was found that in the first cycle the average value obtained by students was 59.37 and classical completeness obtained by students was 33.33%. In the second cycle the average value obtained by students is 88.08 and the classical completeness obtained by students is 100%.

References

Agus Suprijono. 2010. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Anas Sudjiono. 2003. Pengantar Statistik Pendidikan Cet. III. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Aris Shoimin. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Asep Jihad. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo

Chatarina Pancer. 2004. Tubuh dan Bahasa. Yogyakarta: Galang Press

Deni Kurniawan. 2014. Pembelajaran Terpadu Tematik Teori, Praktik dan Penilaian). Bandung: Alfabeta

Desi Anwar. 2003. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Amelia

Isjoni, Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta, 2010.

Jhon M. Echols dan Hasan Syadili. 2010. Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Kusnandar. 2001. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Erlangga

Muhammad Uzer Usman. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya

Nana Sudjana. 1987. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru

-------. 2009. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Kosdakarya

Nana Syaodih Sukmadinata. 2004. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Rosda Karya

Nanang Hanafiah dan Cucu Suhana. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama

Oemar Hamalik. 2012. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar

-------. 2010.Metodelogi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sardiman. 2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press

Slameto. 2016. Belajar dan Faktor- Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Suharsimi Arikunto. 2005. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

-------. 2002. Prosedur Penelitian Edisi Revisi V. Jakarta: Rineka Cipta

Tim BKG. 2016. IPS Terpadu. Jakarta: Erlangga

Tim Penyusun Pusat Badan Bahasa Mendikbud). 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka

Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Kencana

-------. 2001. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka

W.J.S Poerwadarminta. 1985. Kamus Umum Bahasa Indonesia Cet. VIII. Jakarta: Balai Pustaka

-------. 1999. Kamus Umum Bahasa Indonesia Cet. XVII. Jakarta: Balai Pustaka

Winata Putra, dkk. 2007. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : University Terbuka

Zaenal Arifin. 2010. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya

Downloads

Published

2022-10-02

Issue

Section

Articles