PENERAPAN MODEL TALKING STICK PADA MATERI JENIS–JENIS PEKERJAAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV MIN 7 PIDIE
DOI:
https://doi.org/10.58645/eksperimental.v10i1.213Keywords:
talking stick, learning outcomes, 4th gradeAbstract
This study aims to determine the application of the Talking Stick model and to determine the improvement of fourth grade student learning outcomes on the types of work in grade IV MIN 7 Pidie. This type of research is Classroom Action Research (CAR) with the research subjects being class IV students of MIN 7 Pidie in the 2019/2020 academic year, totaling 24 students. The data collection techniques used are observation, interviews, documentation and tests. From the results of the study, it was found that in the first cycle the average value obtained by students was 59.37 and classical completeness obtained by students was 33.33%. In the second cycle the average value obtained by students is 88.08 and the classical completeness obtained by students is 100%.
References
Agus Suprijono. 2010. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Anas Sudjiono. 2003. Pengantar Statistik Pendidikan Cet. III. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Aris Shoimin. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Asep Jihad. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo
Chatarina Pancer. 2004. Tubuh dan Bahasa. Yogyakarta: Galang Press
Deni Kurniawan. 2014. Pembelajaran Terpadu Tematik Teori, Praktik dan Penilaian). Bandung: Alfabeta
Desi Anwar. 2003. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Amelia
Isjoni, Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta, 2010.
Jhon M. Echols dan Hasan Syadili. 2010. Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Kusnandar. 2001. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Erlangga
Muhammad Uzer Usman. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya
Nana Sudjana. 1987. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru
-------. 2009. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Kosdakarya
Nana Syaodih Sukmadinata. 2004. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Rosda Karya
Nanang Hanafiah dan Cucu Suhana. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama
Oemar Hamalik. 2012. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar
-------. 2010.Metodelogi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Sardiman. 2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press
Slameto. 2016. Belajar dan Faktor- Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Suharsimi Arikunto. 2005. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
-------. 2002. Prosedur Penelitian Edisi Revisi V. Jakarta: Rineka Cipta
Tim BKG. 2016. IPS Terpadu. Jakarta: Erlangga
Tim Penyusun Pusat Badan Bahasa Mendikbud). 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka
Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Kencana
-------. 2001. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka
W.J.S Poerwadarminta. 1985. Kamus Umum Bahasa Indonesia Cet. VIII. Jakarta: Balai Pustaka
-------. 1999. Kamus Umum Bahasa Indonesia Cet. XVII. Jakarta: Balai Pustaka
Winata Putra, dkk. 2007. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : University Terbuka
Zaenal Arifin. 2010. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gusti Handayani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.