PENERAPAN MODEL COOPERATIVE TIPE MAKE A MATCH PADA MATERI ORGAN GERAK HEWAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V MIN 17 PIDIE

Authors

  • Junaidah

DOI:

https://doi.org/10.58645/eksperimental.v10i2.215

Keywords:

cooperative, make a match, learning outcomes

Abstract

The purpose of this study was to determine the application of the Make a Match Type Cooperative model in improving student learning outcomes for class V MIN 17 Pidie. Classroom action research consists of three cycles with the steps of planning, acting, observing, and reflecting. The research subjects were students of class V with a total of 34 people consisting of 22 women and 12 men. The results of the study obtained student scores with an average value and the percentage of completeness according to the cycle, namely in the first cycle, 65 and 41.18% were obtained. In the second cycle obtained 75.29 and 70.58%. And in the third cycle obtained 92.35 and 100%.

References

A. Ahmadi. 2002. Pendidikan dari Masa ke Masa. Bandung: Armico

Adi S. 2000. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: FIP UNY

Anas Sudijono. 2009. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

-------. 2003. Pengantar Statistik Pendidikan Cet. III. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Anita Lie. 2014. Cooperative Learning: Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: Gramedia Widiasarana

Depdiknas. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Dimyati dan Mudjiono. 2002. Belajar dan Pembelajara Cet. II. Jakarta: Rineka Cipta

Helmiati. 2012. Model Pembelajaran. Pekanbaru: Aswaja Pressindo

Herawati Susilo. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Cet. II. Malang: Bayu Media Publishing

Iskandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada

Kokom Komalasari. 2010. Pembelajaran Kotekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama

Kurniasih, dkk. 2015. Ragam Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesional Guru. Bandung: Kata Pena

Maryanto. 2017. Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Kelas V Tema I: Organ Gerak Hewan dan Manusia. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan

Miftahul Huda. 2013. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

--------. 2014. Cooperative Learning: Metode, Teknik, Struktur, dan Model Terapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

--------. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Muhammad Afandi, dkk. 2013. Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah Cet. I. Semarang: Unissula Press

Nana Sudjana. 2009. Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya

Nanang Hanafiah dan Cucu Suhana. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama

Peter Salim dan Yeni Salim. 1995. Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer. Jakarta: Modern Press

Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar Cet. I. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Robert E.Slavin. 2008. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media

Roetiyah, NK. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Sardiman. 2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press

Suyatno. 2009. Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Surabaya: Mas Media Kreatif

Syaiful Bahri Djamarah. 2002. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Trianto. 2012. Mendesain Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana

W. J. S. Poerwadarminta. 1995. Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer. Jakarta: Modern Press

Downloads

Published

2022-10-02

Issue

Section

Articles