PENERAPAN MODEL COOPERATIVE TIPE MAKE A MATCH PADA MATERI ORGAN GERAK HEWAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V MIN 17 PIDIE
DOI:
https://doi.org/10.58645/eksperimental.v10i2.215Keywords:
cooperative, make a match, learning outcomesAbstract
The purpose of this study was to determine the application of the Make a Match Type Cooperative model in improving student learning outcomes for class V MIN 17 Pidie. Classroom action research consists of three cycles with the steps of planning, acting, observing, and reflecting. The research subjects were students of class V with a total of 34 people consisting of 22 women and 12 men. The results of the study obtained student scores with an average value and the percentage of completeness according to the cycle, namely in the first cycle, 65 and 41.18% were obtained. In the second cycle obtained 75.29 and 70.58%. And in the third cycle obtained 92.35 and 100%.
References
A. Ahmadi. 2002. Pendidikan dari Masa ke Masa. Bandung: Armico
Adi S. 2000. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: FIP UNY
Anas Sudijono. 2009. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada
-------. 2003. Pengantar Statistik Pendidikan Cet. III. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Anita Lie. 2014. Cooperative Learning: Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: Gramedia Widiasarana
Depdiknas. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Dimyati dan Mudjiono. 2002. Belajar dan Pembelajara Cet. II. Jakarta: Rineka Cipta
Helmiati. 2012. Model Pembelajaran. Pekanbaru: Aswaja Pressindo
Herawati Susilo. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Cet. II. Malang: Bayu Media Publishing
Iskandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada
Kokom Komalasari. 2010. Pembelajaran Kotekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama
Kurniasih, dkk. 2015. Ragam Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesional Guru. Bandung: Kata Pena
Maryanto. 2017. Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Kelas V Tema I: Organ Gerak Hewan dan Manusia. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Miftahul Huda. 2013. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
--------. 2014. Cooperative Learning: Metode, Teknik, Struktur, dan Model Terapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
--------. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Muhammad Afandi, dkk. 2013. Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah Cet. I. Semarang: Unissula Press
Nana Sudjana. 2009. Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya
Nanang Hanafiah dan Cucu Suhana. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama
Peter Salim dan Yeni Salim. 1995. Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer. Jakarta: Modern Press
Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar Cet. I. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Robert E.Slavin. 2008. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media
Roetiyah, NK. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Sardiman. 2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press
Suyatno. 2009. Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Surabaya: Mas Media Kreatif
Syaiful Bahri Djamarah. 2002. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Trianto. 2012. Mendesain Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana
W. J. S. Poerwadarminta. 1995. Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer. Jakarta: Modern Press
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Junaidah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.