PENERAPAN MODEL TEAMS GAMES TOURNAMENT PADA MATERI EKOSISTEM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD NEGERI LAMEU
DOI:
https://doi.org/10.58645/eksperimental.v10i2.217Keywords:
Teams Games Tournament model, theory of Ecosystem, Learning OutcomesAbstract
The purpose of this study was to determine the application of the Teams Games Tournament model on theory of ecosystem to improve the learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri Lameu. The type of research used is Classroom Action Research (CAR). The subjects of this study were all fifth grade students of SD Negeri Lameu which consisted of 23 students, consisting of 7 female students and 16 male students. The data collection uses instruments, observations, tests and field notes. The results of data analysis showed that in the first cycle the average value obtained by students was 68.26. Meanwhile, KK reached 47.83%. In the second cycle, the students' average score was 77.82, while the KK reached 73.91%. In the third cycle, the students' average score was 83.04 and the KK was 100%.
References
Anawaja. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Metode Team Games Tournament TGT) Untuk Meningkatkan Prestasi Dan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Kristen Waibakul Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma
Badudu, J.S dan Sutan Mohammad Zain. 2006. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan
Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Hamalik, Oemar. 2004. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Hamzah. 2011. Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara
Huda, Miftahul. 2011 Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Iskandar. 2009. Tindakan Kelas Penelitian. Jakarta: Gaung Persada
Komalasari, Kokom. 2010. Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama
Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembang Profesi
Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Lestari, Maria. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament TGT) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Mipa 3 SMA Negeri 1 Depok, Pada Materi Plantae. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sunata Dharman
Lie, Anita. 2008. Cooperative Learning Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang- Ruang Kelas. Jakarta: Grasido
Muchith, Saekhan. 2008. Pembelajaran Kontekstual. Semarang: Rasail Media Group
Puspa Karitas, Diana. 2017. Ekosistem, Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kemdikbud
Rustaman, Nuryani. 2005. Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang: UM Press
Salim, Peter dan Yenny Salim. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Modern English Perss
Salim, Peter, dkk. 1995. Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer. Jakarta: Modern Press
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Slavin. 2005. Cooperative Learning. London: Allymand Bacon
-------. 2010. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa
Media
Sudjana. 2005. Metode Statistik. Bandung: Tarsito
Suyanto. 2006. Dinamika Pendidikan Nasional dalam Peraturan Dunia Global, Jakarta: PSAP Muhammadiyah
Syah. 2002. Psikologi Belajar. Jakarta: Logos Wacana Ilmu
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Surabaya: Kencana
Trianto. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan KTSP). Jakarta: Kencana
Uno, Hamzah B, dkk. 2011. Menjadi Peneliti PTK Profesional. Jakarta: Bumi Aksara
Wati Susilo, Hera. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Malang: Bayumedia Publishing
Wijaya. 2010. Mengenal Penelitian Kelas. Jakarta: Indeks
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Zahrina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.