PENERAPAN MODEL TEAMS GAMES TOURNAMENT PADA MATERI EKOSISTEM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD NEGERI LAMEU

Authors

  • Zahrina

DOI:

https://doi.org/10.58645/eksperimental.v10i2.217

Keywords:

Teams Games Tournament model, theory of Ecosystem, Learning Outcomes

Abstract

The purpose of this study was to determine the application of the Teams Games Tournament model on theory of ecosystem to improve the learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri Lameu. The type of research used is Classroom Action Research (CAR). The subjects of this study were all fifth grade students of SD Negeri Lameu which consisted of 23 students, consisting of 7 female students and 16 male students. The data collection uses instruments, observations, tests and field notes. The results of data analysis showed that in the first cycle the average value obtained by students was 68.26. Meanwhile, KK reached 47.83%. In the second cycle, the students' average score was 77.82, while the KK reached 73.91%. In the third cycle, the students' average score was 83.04 and the KK was 100%.

References

Anawaja. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Metode Team Games Tournament TGT) Untuk Meningkatkan Prestasi Dan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Kristen Waibakul Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma

Badudu, J.S dan Sutan Mohammad Zain. 2006. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan

Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Hamalik, Oemar. 2004. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Hamzah. 2011. Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara

Huda, Miftahul. 2011 Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Iskandar. 2009. Tindakan Kelas Penelitian. Jakarta: Gaung Persada

Komalasari, Kokom. 2010. Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama

Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembang Profesi

Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Lestari, Maria. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament TGT) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Mipa 3 SMA Negeri 1 Depok, Pada Materi Plantae. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sunata Dharman

Lie, Anita. 2008. Cooperative Learning Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang- Ruang Kelas. Jakarta: Grasido

Muchith, Saekhan. 2008. Pembelajaran Kontekstual. Semarang: Rasail Media Group

Puspa Karitas, Diana. 2017. Ekosistem, Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kemdikbud

Rustaman, Nuryani. 2005. Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang: UM Press

Salim, Peter dan Yenny Salim. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Modern English Perss

Salim, Peter, dkk. 1995. Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer. Jakarta: Modern Press

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Slavin. 2005. Cooperative Learning. London: Allymand Bacon

-------. 2010. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa

Media

Sudjana. 2005. Metode Statistik. Bandung: Tarsito

Suyanto. 2006. Dinamika Pendidikan Nasional dalam Peraturan Dunia Global, Jakarta: PSAP Muhammadiyah

Syah. 2002. Psikologi Belajar. Jakarta: Logos Wacana Ilmu

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Surabaya: Kencana

Trianto. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan KTSP). Jakarta: Kencana

Uno, Hamzah B, dkk. 2011. Menjadi Peneliti PTK Profesional. Jakarta: Bumi Aksara

Wati Susilo, Hera. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Malang: Bayumedia Publishing

Wijaya. 2010. Mengenal Penelitian Kelas. Jakarta: Indeks

Downloads

Published

2022-10-02

Issue

Section

Articles