PENERAPAN MODEL GROUP INVESTIGATION PADA MATERI PELESTARIAN SUMBER DAYA ALAM DI INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SD NEGERI PINEUNG
DOI:
https://doi.org/10.58645/eksperimental.v10i2.218Keywords:
group investigation, learning outcomes, 4th gradeAbstract
The purpose of this study was to determine the application of the Group Investigation learning model to increase the activity of fourth grade students. The method used is classroom action research (CAR) which is carried out in three cycles. The research subjects were 21 graders of SD Negeri Pineung. The data were collected by means of tests, observation sheets, interviews, field notes and documentation. The results showed that the average score in the first cycle was 43 with a percentage of 0%. Furthermore, the acquisition of the average value in the second cycle is 67 with a percentage of 42%. And the acquisition of the average score in the third cycle reached 82 with a percentage of completeness reaching 100%.
References
Abdul Majid. 2007. Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Rosda Karya, 2007.
Ahmad Tanzeh. 2009. Pengatar Metode Penelitian. Yogyakarta: Teras Media
Annurahman. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Apriyana dan Andi Candra Jaya. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Terhadap Hasil Belajar siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Al-Hikmah SU 1 Palembang. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI). Vol 1 No 2
Arikunto Suharsimi. 1993. Prosedur Penelitian, (Suatu Pendekatan Praktek). Jakarta: Rhineka Cipta
Aris Shoimin. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Buchari Alma, Guru Profesional. Bandung: Alfabeta, 2009.
Djma’an satori, Aan Komariah, Metodelogi Penelitian Kualitatif, Bandung:Alfabeta, 2010
Eli Widoyo Retno dkk, 2014. Pengembangan Model Pembelajaran Group Investigation Berbantu Vidio Camtasia pada Materi Peluang Untuk Siswa SMA/MA Negeri Kabupaten Cilacap Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pembelajaran Matematika. Vol 2 No 5
Hanafiah dan Cucu Suhana. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Rafika Aditama
Istarani. 2014. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Mediapersada
Kementerian Pendidilkan dan Kebudayaan Republik Indonesia. 2016. Kayanya Negeriku. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
-------. 2017. Indahnya Negeriku. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Kurnandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali Press
Masnur Muslich. 2009. Melaksanakan PTK Penelitian Tindakan Kelas Itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara
Miftahul Huda. 2011. Cooperatif Learning Metode, Teknik, Struktur dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Mulyono Abdurrahman. 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Nana Sudjana. 2009. Penilaian dan Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya
Nana Syaodih Sukmadinata. 2010. Metode Penelitian Tindakan. Bandung: Rosda Karya
Robert E. Slavin. 2009. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktis. Bandung: Nusa Media
Suladi. 2014. Paragraf. Jakarta:Pusat Pembinaan dan Pemasyarakatan Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Trianto. 2009. Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Prestasi Pustakaraya
W.J.S.Poerwadarminta. 1999. Kamus Umum Bahasa Indonesia Cet. XVII. Jakarta: Balai Pustaka
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gusti Handayani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.