PENERAPAN MODEL SNOWBALL THROWING PADA MATERI SUMBER ENERGI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SDN 3 BEUREUNUEN

Authors

  • Nasri Diana
  • Zahrina

Keywords:

Applications, Snowball Throwing, Learning Outcomes, Energy Sources

Abstract

This study aims to determine the increase in student learning outcomes on energy sources material after students learn through the snowball throwing model in fourth grade students at SDN 3 Beureunuen. This type of research is Classroom Action Research, with 20 students. Data collection is carried out by planning, implementing, observing and reflecting. The research was conducted in III cycles. In cycle I the average value of students is 65.5, in cycle II student learning outcomes increase from cycle I, this is evidenced by the average student score of 76.5. In cycle III the learning outcomes obtained by students increased again with an average value obtained of 84.5. The classical completeness of student learning outcomes in cycle I whose score was above the KKM was 9 students with a percentage of 45%. In cycle II, there were 14 students whose grades were above the KKM with a percentage score of 70%. And in cycle III, the scores above the KKM were 20 students with a percentage score of 100%.

References

Abin Syamsuddin, Udin Syaifudin. 2007. Perencanaan Pendidikan Suatu Pendekatan Komprehensif. Bandung: Rosdakarya

Ali, Lukman. 2011. Model Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Bumi Aksara

Anggari, Angi St. 2017. Selalu Berhemat Energi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Arifin, Mulyati. 2008. IPA Ilmu Pengetahuan Alam dan Lingkungan untuk Kelas IV MI/SD. Jakarta: Setia Purna Inves

Asrori. 2010. Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik, Taktik, Dan Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Bayor. 2010. Strategi Pembelajaran Kooperatif Learning. Jakarta: Erlangga

Danim, Sudarwan. 2011. Professionalisasi Dan Etika Guru. Bandung: Alfabeta

Daryanto. 2012. Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media

Depdikbud. 2010. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Fatmawati. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia

Hizbullah. 2011. Metodologi Pembelajaran Kajian Teoritis. Jakarta: Raja Grasindo

Hujaemah, Emah. 2019. Pengaruh Penerapan Model Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah. Vol 5. No. 1. Hlm. 23-32. DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v5i1.2203

Iskandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Galang Persada

Ismail. 2003. Model-model Pembelajaran. Surabaya: University Press

Istarani. 2014. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada

Komalasari, Kokom. 2010. Pembelajaran Konstektual Konsep dan Aplikasi. Bandung: Rafika Aditama

Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Press

Madya, Suwarsih. 2009. Teori dan Praktik Penelitian Tindakan. Bandung: Afabeta

Mardiana, Ira. 2020. Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa. Vol 15. No. 1, hlm. 50-53 https://doi.org/10.29303/jpm.v15i1.1558

Meirza. 2019. Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Didaktis : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan. Vol 19 No 1, pp. 13-25. e-ISSN 2614-0578 p-ISSN 1412-5889

Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Saebani, Beni Ahmad. 2008. Metode Penelitian. Bandung: Pustaka Setia

Saminanto. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia

Santoso, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Satori, Djama, dan Aan Komariah. 2010. Metodelogi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta

Sobry Sutikno dan Pupuh Fathurrahman. 2007. Strategi Belajar Mengajar. Semarang: Rineka Cipta

Sudarajat, Akhmad. 2003. Contextual Teaching and Learning. Jakarta: Rineka Cipta

Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo

-------. 2011. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo

Sudjana, Nana. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya

Suprijono, Agus. 2010. Cooperative Learning Teori Dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Susilo, Herawati. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Sarana Pengembangan Keprofesional Guru dan Calon Guru. Malang: Bayumedia

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara

Wiyanto, Susilowati, Endang. 2010. IPA kelas IV untuK SD/MI. Jakarta: Pusat Perbukuan

Yamin, Martinis, dkk. 2009. Manajemen Pembelajaran Kelas Strategi Meningkatkan Mutu Pelajaran Cet. 1. Jakarta: Gaung Persada Press

Yani dan Peter Salim. 1995. Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer. Jakarta: Modern Press

Downloads

Published

2023-01-17

Issue

Section

Articles