PENGARUH PENGGUNAAN APLIKASI MARBEL UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MEMBACA
Keywords:
Marbel Application, Beginning Reading AbilityAbstract
This research aims to determine the application of marble in developing early reading skills. This research is a type of quantitative research using an experimental approach used a pre-experimental research design, which used one group pre-test post-test design. The sample in this study were children aged 5-6 years in Kindergarten B class which are 6 girls and 7 boys. From the data analysis technique using the t-test, obtained the results of using the Marbel application to develop early reading skills for children as obtained from tcount > ttable, which is 8.882 > 1.782. The pre-test and post-test obtained scores that were far apart with the results of the pre-test obtaining an average value of x ̅=5.6, the results of the post-test obtaining x ̅=10.1. In this way the rejection of H0 and Ha is accepted, which means that there is a significant difference between the acquisition of pre-test and post-test scores. Therefore, it can be concluded that the marble application can develop early reading skills in Cinta Ananda Kindergarten
References
Adriana, Iswah. 2008. Memahami Pola Perkembangan Bahasa Anak Dalam Konteks Pendidikan. Jurnal Tadris. Vol 3 No 1. https://doi.org/10.19105/tjpi.v3i1.229.
Alfani, F.S. 2021. Pengaruh Media Augmented Reality (AR) Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Pada Anak Usia Dini. ABNA : Jurnal Of Islamic Eearly Childhood Education. Vol 1 No 1. https://doi.org/10.22515/abna.v1i1.3262
Ali Ramdhani, Muhammad. 2014. Lingkungan Pendidikan Dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA. Vol 08 No 1. http://dx.doi.org/10.52434/jp.v8i1.69
Arsyad, Azhar. 2005. Media Pembelajaran. Jakarta : Raja Grafindo
Bakhri, Syamsul. 2019. Animasi Interaktif Pembelajaran Huruf Dan Angka Menggunakan Model ADDIE. Jurnal Intensif. Vol 3 No 2
Imroatus, Sholikhah. 2017. Konsepsi Teknologi Pendidikan. Makalah. Jawa Timur : Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
Isna, Aisyah. 2019. Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al Athfal : Jurnal Kajian Perkembangan Anak dan Manajemen Pendidikan Usia Dini. Vol 2 No 1. https://doi.org/10.52484/al_athfal.v2i1.140
Joni. 2015. Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Prasekolah (3-5 tahun) di PAUD Al-Hasanah Tahun 2014. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol 1 No 1. DOI: 10.31004/obsesi.v1i1.54
Kartini, Ari, dkk. 2021 Pemanfaatan Aplikasi Marbel Membaca Permulaan Educastudio Berbasis Android Untuk Menunjang Pembelajaran Jarak Jauh. ARSY: Jurnal Aplikasi Riset Kepada Masyarakat. Vol 2 No 1. https://doi.org/10.55583/arsy.v2i1.155
Khairi, Husnuzziadatul. 2018. Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini Dari Usia 0-6 Tahun. Jurnal Warna. Vol. 2 No 2
Noralia Purwa Yunita, dkk. 2022. Gamification: Membuat Belajar Seasyik Bermain Game. Yogyakarta : Andi
Nurdin dan Laode Anhusadar. 2021. Efektivitas Pembelajaran Online Pendidik PAUD di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol 5 No 1. DOI: 10.31004/obsesi.v5i1.699
Sapardi, Vivi Syofia. 2018. Hubungan Penggunaan Gadget dengan Perkembangan Anak Usia Prasekolah di PAUD/TK Islam Budi Mulia. Jurnal Menara Ilmu. Vol 12 No 80. https://doi.org/10.33559/mi.v12i80.634
Sepyantari, L.P, dkk. 2020. Analisis Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SDN 3 Ubud. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka. Vol 03 No 2
Setyo Dewi, Yuli Ani. 2017. Korelasi Efektivitas Komunikasi dan Latar Belakang Etnis/Suku Orang Tua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak di Raudhatul Athfal Kabupaten Pasuruan. SELING: Jurnal Program Studi PGRA. Vol 03 No 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.710
Siti Aisyah, dkk. 2014. Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini Edisi 2. Modul. Tangerang Selatan : Universitas Terbuka. ISBN 9786233121866
Ulwan, Abdullah Nashih. 1981. Pendidikan Anak dalam Islam. Solo : Insan Kamil
Wahyu Trisnawati, Sugito. 2021. Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol 5 No 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.710
Yusuf, Syamsu. 2011. Psikologi Perkembangan Anak Dan Remaja. Bandung : Remaja Rosdakarya
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Syifa Mardhiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.