PENGGUNAAN MEDIA POP-UP BOOK PADA MATERI PEREDARAN DARAHKU SEHAT UNTUK MENINGKATKAN KOGNITIF SISWA KELAS V SD NEGERI DAMAI

Authors

  • Nasri Diana

Keywords:

pop-up book, learning outcomes, 5th grade

Abstract

The aim of this research was to find out whether the use of pop-up book media could improved the learning outcomes of 5th grade students on the material my blood circulation is healthy. These research was classroom action research carried out in two cycles. Each cycle consists of four stages, which are planning, acting, observing and reflecting. The subjects of this research were 12 students consisting of 5 boys and 7 girls. Data collection methods were observation, test/evaluation and documentation. Student learning outcomes in cycle I obtained 58.33% of students who completed their studies with an average score of 70.83. And it increased in cycle II to 83.33% of students who completed their studies with an average score of 81.91. So it can be said that there is an increase in student learning outcomes in the material about my healthy blood circulation using pop-up book media in class V of SD Negeri Damai

References

Afiyanti, F & Rachmawati. 2014. Metode Penelitian Kualitatif Dalam Riset Keperawatan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Ahmad, Susanto. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Anderson, Lorin W. & Krathwohl, David R. 2010. Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran,Pengajaran, dan Asesmen Revisi Taksonomi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Arifin, Zainal. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya

Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Aswan Zain, Syaiful Bahri Djamarah. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Daryanto. 2013. Media Pembelajaran, Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran, Edisi Pertama cetakan kedua. Yogyakarta: Gava Media

_______. 2008. Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Dimyati Dan Mudjiono. 2009. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Dzuanda, B. 2011. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press

Elis Trisdiana Wati, Ulhaq Zuhdi. 2017. Pengaruh Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Ekosistem Kelas V SDN Karang pilang 1 Surabaya. JPGSD Vol 05 No 03

Frankel dkk. 2012. How to Design and Evaluate Research in Education, Eight Edition. New York: Mc. Graw Hill.

Ghozali, Imam, 2006. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro

Hamzah, Nina Lamatenggo. 2011. Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Jamil Suprihatiningrum. 2012. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Joko Muktiono. 2003. Menumbuhkan Minat Baca Pada Anak. Jakarta: ElexMedia Komputindo

Kreiger, G Rubin. 2015. Annals Of Burns And Fire Disasters. Euro-Mediterranean Council for Burns and Fire Disasters (MBC).

Kunandar. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Lexy J. Moleong. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya

Maisarah, dkk. 2021. Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Media Pop Up Book Pada Pembelajaran Tematik Kelas V MIN 04 Aceh besar. Pionir: Jurnal Pendidikan Vol 10 No 02

Malfia Arip, Hijrawatil Aswat. 2021. Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 03 No 01

Miyarso, Estu. 2019. Modul 4 Perancangan Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Kemdikbud.

Montanaro, Ann. 1993. A Concise History of Pop Up and Movable Books. New York.

Mulyono Abdurrahman. 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Nana Sudjana. 2009. Penelitian Proses Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Nancy Larson Bluemel, Rhonda Harris Taylor. 2012. Pop-up Books: A Guide for Teachers and Librarians, America: ABC-CLIO, LLC

Nasution. 2007. Metode Ressearch: Penelitian Ilmiah. Jakarta: Bumi Aksara

Oemar Hamalik. 2000. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Paul Johnson. 2013. New Pop-Up Paper Projects, New York: Routledge

Rostina Sundayana. 2013. Media Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta

Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana

Rusman, Deni Kurniawan dan Cepi Riyana. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Sharon E. Smaldino, dkk. 2011. Instructional Technology & Media For Learning. Jakarta: Kencana,

Smithsonian. 2011. Paper engineering: Fold, Pull, Pop & Turn. Washington, DC.

Subekti, Ari. 2018. Tema 4 Sehat Itu Penting Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 : Buku Guru SD /MI Kelas 5. Pusat Kurikulum dan Perbukuan : Kemendikbud

Sudjana, N, Rivai, A. 2015. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Suharsimi Arikunto, dkk. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas). Bandung: Citra Umbara

Wina Sanjaya. 2014. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Pranada Media Group

Zainal Aqib, dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya

Downloads

Published

2024-04-26

Issue

Section

Articles