PENGGUNAAN MEDIA POP-UP BOOK PADA MATERI PEREDARAN DARAHKU SEHAT UNTUK MENINGKATKAN KOGNITIF SISWA KELAS V SD NEGERI DAMAI
Keywords:
pop-up book, learning outcomes, 5th gradeAbstract
The aim of this research was to find out whether the use of pop-up book media could improved the learning outcomes of 5th grade students on the material my blood circulation is healthy. These research was classroom action research carried out in two cycles. Each cycle consists of four stages, which are planning, acting, observing and reflecting. The subjects of this research were 12 students consisting of 5 boys and 7 girls. Data collection methods were observation, test/evaluation and documentation. Student learning outcomes in cycle I obtained 58.33% of students who completed their studies with an average score of 70.83. And it increased in cycle II to 83.33% of students who completed their studies with an average score of 81.91. So it can be said that there is an increase in student learning outcomes in the material about my healthy blood circulation using pop-up book media in class V of SD Negeri Damai
References
Afiyanti, F & Rachmawati. 2014. Metode Penelitian Kualitatif Dalam Riset Keperawatan. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Ahmad, Susanto. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Anderson, Lorin W. & Krathwohl, David R. 2010. Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran,Pengajaran, dan Asesmen Revisi Taksonomi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Arifin, Zainal. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya
Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Aswan Zain, Syaiful Bahri Djamarah. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Daryanto. 2013. Media Pembelajaran, Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran, Edisi Pertama cetakan kedua. Yogyakarta: Gava Media
_______. 2008. Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Dimyati Dan Mudjiono. 2009. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Dzuanda, B. 2011. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press
Elis Trisdiana Wati, Ulhaq Zuhdi. 2017. Pengaruh Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Ekosistem Kelas V SDN Karang pilang 1 Surabaya. JPGSD Vol 05 No 03
Frankel dkk. 2012. How to Design and Evaluate Research in Education, Eight Edition. New York: Mc. Graw Hill.
Ghozali, Imam, 2006. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro
Hamzah, Nina Lamatenggo. 2011. Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Jamil Suprihatiningrum. 2012. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Joko Muktiono. 2003. Menumbuhkan Minat Baca Pada Anak. Jakarta: ElexMedia Komputindo
Kreiger, G Rubin. 2015. Annals Of Burns And Fire Disasters. Euro-Mediterranean Council for Burns and Fire Disasters (MBC).
Kunandar. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Lexy J. Moleong. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya
Maisarah, dkk. 2021. Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Media Pop Up Book Pada Pembelajaran Tematik Kelas V MIN 04 Aceh besar. Pionir: Jurnal Pendidikan Vol 10 No 02
Malfia Arip, Hijrawatil Aswat. 2021. Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 03 No 01
Miyarso, Estu. 2019. Modul 4 Perancangan Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Kemdikbud.
Montanaro, Ann. 1993. A Concise History of Pop Up and Movable Books. New York.
Mulyono Abdurrahman. 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Nana Sudjana. 2009. Penelitian Proses Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Nancy Larson Bluemel, Rhonda Harris Taylor. 2012. Pop-up Books: A Guide for Teachers and Librarians, America: ABC-CLIO, LLC
Nasution. 2007. Metode Ressearch: Penelitian Ilmiah. Jakarta: Bumi Aksara
Oemar Hamalik. 2000. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Paul Johnson. 2013. New Pop-Up Paper Projects, New York: Routledge
Rostina Sundayana. 2013. Media Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta
Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana
Rusman, Deni Kurniawan dan Cepi Riyana. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Sharon E. Smaldino, dkk. 2011. Instructional Technology & Media For Learning. Jakarta: Kencana,
Smithsonian. 2011. Paper engineering: Fold, Pull, Pop & Turn. Washington, DC.
Subekti, Ari. 2018. Tema 4 Sehat Itu Penting Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 : Buku Guru SD /MI Kelas 5. Pusat Kurikulum dan Perbukuan : Kemendikbud
Sudjana, N, Rivai, A. 2015. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Suharsimi Arikunto, dkk. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas). Bandung: Citra Umbara
Wina Sanjaya. 2014. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Pranada Media Group
Zainal Aqib, dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nasri Diana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.