PENERAPAN MODEL SCRAMBLE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV MIN 16 PIDIE
Keywords:
scramble model, learning outcomes, 4th gradeAbstract
This study aims to determine the process of improving student learning outcomes through the scramble learning model in 4th grade students. The research design used is the type of Classroom Action Research (CAR) with the Kemmis and Mc. Tanggart model. The subjects in this study were 8 of 4th grade students consisting of 5 females and 3 males. Data collection in the study was carried out through observation, tests, and documentation. The application of the scramble model began with the distribution of question cards and answer cards. The results of the student learning research in cycle I obtained 25% of students who completed learning with an average score of 55. In cycle II it became 65.50% with an average score of 73.13, and increased in cycle III to 87.50% with an average score of 81.87. It can be concluded that the application of the scramble learning model can improve the learning outcomes of 4th grade
References
Abimanyu dkk. 2008. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Anggraini, A.N dan Suprayitno. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Lengkong 1 Mojokerto. e-Journal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), hal. 990-999.
Apipah, Salisatul dan Siti Nurcholifah. 2016. Pembelajaran Scramble Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Himpunan. Seminar Nasional Matematika X. 403-410. Semarang : Universitas Negeri Semarang
Arifin, Zainal. 1999. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Medan : Rahmat
Arikunto, Suharsimi dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : BumiAksara
Deviana, N.L.N, dkk. 2017. Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Berbantuan Bahan Manipulatif berpengaruh terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Journal of Education Technology, 1 (2), 133-140.
Dimyati. 2013. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Reneka Cipta
Elfanany, Burhan. 2013. Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta : Araska
Fahyuni, E.F. dan Istikomah. 2016. Psikologi Belajar & Mengajar. Sidoarjo : Nizamia Learning Center
Gozali dan Imam. 2006. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program. Semarang: Universitas Diponegoro
Guntur, Henry . 2004. Berbicara Suatu Keterampilan Berbicara. Bandung: Angkasa
Hamalik, Oemar. 2004. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Handini, Gian. 2020. Model Pembelajaran Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas V SD N 2 Palembang. e-Journal Inovasi Sekolah Dasar, 7 (2), 1-15. E-ISSN 2685-6433 P-ISSN: 2355-7346. https://doi.org/10.36706/jisd.v7i2.13250
Huda, M. 2013. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Belajar
Kertiari, L.P, G, dkk. 2020. Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Berbantuan Media Kartu Gambar Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar IPA. JP2 : Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 3 (3), 335-347. P-ISSN : 2614-3909 E-ISSN : 2614-3895
Koentjaraningrat. 2009. Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: Rineka Cipta
Komalasari, Kokom. 2013. Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Adiatama
Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Sebagai Pengembangan Profesi Pendidik. Jakarta: Rajawali Pers
Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena
Kurniasih, I dan B.S. 2014. Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Yogyakarta: Kata Pena
Kustiyati, Nurul. 2011. Penerapan Model Pembelajaran Tipe Scramble Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Matematika Siswa Kelas XI Teknik Kendaraan Ringan D (TKR D) SMK N 2 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2011/2012. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMI). Surakarta : Universitas Muhammadiyah
Kusumah, Wijaya, dan Dedi Dwitagama, 2011. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas, Ed. 2. Jakarta: Indeks
Ngalimun. 2014. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo
Poerwadarminta, W.J.S. 1999. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Purwanto, M.Ngalim. 2002. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya
Putri, N.P.S, dkk. 2019. Penerapan Model Pembelajaran Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP N 13 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3 (2), 172-179. E-ISSN 2581-2553X. https://doi.org/10.33369/jp2ms.3.2.172-179
Qudsi FT, Istianah. 2017. Meningkatkan Aktivitas Belajar Fisika dengan “MOSCRA”. Jurnal Guru Dikmen, 2 (1)
Salim, Peter dkk. 2002. Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer. Jakarta: Modern English Perss
Saridewi, N. P., & Kusmariyatni, N. N. 2017. Penerapan Model Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih Siswa Kelas IV SD No 3 Legian. Journal of Education Action Research. 1 (3), 230–239. E-ISSN : 2549-3272. https://doi.org/10.23887/jear.v1i3.12687
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Bandung: Ar Ruzz Media
Slameto. 2000. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Sudarmi & Burhanuddin. 2017. Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Dalam Keterampilan Menulis Kalimat Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMA Negeri 11 Makasar. Eralingua : Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1 (1), 72-79 https://doi.org/10.26858/eralingua.v1i1.2991
Sudjana, Nana dan Ibrahim. 2009. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algesindo
Sudjana, Nana. 2006. Penilaian Hasil Belajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Menhods). Bandung: Alfabeta
----- . 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta
Susilo, Heru. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Malang: Bayu Media Publishing
Syah, Muhibbin. 2017. Psikologi Pendidikan. Depok: Rajawali Pers
Tanjung, R. 2020. Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Scramble Siswa Kelas V SD Pudun Jae Pada Materi Keanekaragaman Suku Bangsa Dan Budaya Indonesia. Forum Paedagogik, 11(1), 132-148. https://doi.org/10.24952/paedagogik.v12i1.2606
Tanzeh, Ahmad. 2009.Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta:Teras
Tim Penyusun Pusat Bahasa (Mendikbud). 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Usman, Muhammad Uzer. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya
Usman, Nurdin. 2002. Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum. Bandung: Sinar Baru
Downloads
Published
Versions
- 2024-06-30 (2)
- 2024-12-24 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Syarifah Rahmi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.