INTEGRASI KEARIFAN LOKAL DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR: STUDI KASUS DI SD NEGERI 1 KRASAK
Keywords:
Local Wisdom, , P5, Basic Education, Wonosobo, Contextual LearningAbstract
This study aims to describe teachers' understanding and implementation of local wisdom-based learning at SDN 1 Krasak, Wonosobo. The local wisdom in question includes traditions and cultural values such as ruwatan rambut gimbal, topo bisu, and merdi desa. Through observation and interview methods, it is known that teachers have a fairly good understanding of local wisdom and show efforts to integrate it into learning, especially through the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5). However, this integration has not been carried out systematically because there are no teaching modules and learning guidelines that directly support it. In addition to the limitations of teaching tools, other challenges include the lack of teacher training, time constraints in the curriculum, and minimal cross-party collaboration. Local wisdom-based learning is currently more incidental and has not become part of the core curriculum. Therefore, it is necessary to develop a contextual curriculum, teacher training, and more affirmative education policies to make local cultural values an important part of students' character education. Learning that is rooted in local culture is believed to be able to strengthen identity, foster a love for one's own culture, and form a generation with character.
References
Amalia, Y. 2023. Penguatan karakter melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dalam Menghadapi Era Digital. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 45-58.
Alwasilah, A. C. 2020. Kearifan Lokal Sebagai Media Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 25(2), 112-124.
Anjani, R., & Handayani, D. 2021. Kearifan Lokal Sebagai Sumber Pembelajaran Kontekstual Pada Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 45–53. https://doi.org/10.31227/jpdn.v7i1.2021
Budiman, A., Samani, M., & Setyawan, W. H. 2025. Pembelajaran Seni Kontekstual Untuk Menumbuhkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 7(1), 45–58.
Dini, R. 2018. Problematika Penerapan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 112–121.
Fitriana, R., & Nugroho, H. 2021. Pemanfaatan Media Digital Dalam Pembelajaran Berbasis Budaya Lokal Pada Era Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 88–95. https://doi.org/10.23887/jtpp.v9i2.32100
Haryanti, S., & Dindin, A. 2021. Peran Pelajar Sebagai Agen Perubahan Sosial Di Era Perkembangan Masyarakat. Jurnal Sosiologi Pendidikan, 8(1), 33-47.
Hartati, S., Dewi, N. A., & Mukhlis, M. 2019. Kendala Guru Dalam Mengembangkan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(3), 389–398. https://doi.org/10.21831/jpk.v10i3.26144
IAIN Pare-Pare. 2019. Penggunaan Strategi Kolaboratif Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterlibatan Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 77–89.
Jufri, M. 2022. Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Model Pembelajaran Fleksibel Dan Interaktif. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(3), 210-222.
Kemendikbudristek. 2022. Panduan Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Lestari, S. M., & Mahendra, G. A. 2023. Integrasi Pendidikan Multikultural Dan Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Budaya, 13(1), 72–80. https://doi.org/10.33366/jipb.v13i1.4501
Marten, R. 2022. Pentingnya Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Dalam Menanamkan Karakter Dan Cinta Budaya. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 78-89.
Mentari, A., & Beti, S. 2024. Tantangan Penerapan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar: Studi Kasus Dan Rekomendasi. Jurnal Pendidikan Berkelanjutan, 5(1), 55-70.
Nuraini, D., & Setyowati, A. 2022. Penggunaan Pendekatan Tematik Dalam Pengenalan Budaya Lokal Untuk Siswa Sekolah Dasar. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 14(2), 156–164. https://doi.org/10.17509/eh.v14i2.41157
Nurhadi, A., & Sari, D. P. 2019. Persepsi Guru Dan Orang Tua Terhadap Integrasi Budaya Lokal Dalam Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 123–134.
Rahmawati, D., & Ismail, M. I. 2020. Konsep Pembelajaran Kontekstual Dalam Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 5(1), 19–26. https://doi.org/10.21009/JIPD.v5i1.17345
Rahmawati, E. 2023. Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Integrasi Kearifan Lokal Pada Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pendidikan, 15(2), 99–110.
Shufa, I. 2018. Implementasi Pembelajaran Berbasis Lingkungan Peserta Didik Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Pengenalan Lingkungan. Jurnal Pendidikan Kontekstual, 3(2), 99–110.
Sari, D. P., & Nugroho, H. 2019. Pendekatan Inovatif Dan Kolaboratif Dalam Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 65–75.
Siregar, M., & Ningsih, T. 2020. Integrasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 104–113. https://doi.org/10.21831/jpk.v11i1.29567
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriatna, N. 2021. Pemahaman Guru Terhadap Nilai-Nilai Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 26(3), 201–210.
Supriyadi, B., & Yuliana, D. 2023. Kolaborasi Sekolah Dan Masyarakat Dalam Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan Nusantara, 9(1), 11–20. https://doi.org/10.31227/jpn.v9i1.2023
Sulistiyaningrum, T. 2023. Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) di Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Keguruan, 9(2), 121–128.
Yuliana, D., & Supriyadi, B. 2023. Pengembangan Kurikulum Budaya Lokal Untuk SD Berbasis Kearifan Masyarakat Setempat. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kebudayaan, 8(2), 134–142. https://doi.org/10.23887/jipk.v8i2.44887
Yusuf, M., & Lutfi, A. 2024. Pembelajaran Kearifan Lokal Melalui Kegiatan Komunitas Dan Budaya Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Masyarakat, 8(1), 34–46.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anisa Triyani, Nugroho Prasetya Adi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.