PENERAPAN MEDIA PAPAN TEMPEL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III SDN 1 PEUKAN PIDIE
Keywords:
learning media, sticky boards, learning outcomes, 3rd gradeAbstract
This study aims to determine the application of sticky board media can improve the learning outcomes of 3rd grade students of SDN 1 Peukan Pidie. The research design used is the type of classroom action research (CAR) with the Kurt Lewis model. The subjects in this study were class IIIA students of SDN 1 Peukan Pidie, totaling 30 students consisting of 18 male students and 12 female students. Data collection in the study was carried out by observation and tests. The results showed that the average individual score in cycle I was 60.66 with a percentage of 40% of students who completed and 60% of students who did not complete. In cycle II it increased to 68.66% with a percentage of 63.33% of students who completed and 36.33 students who did not complete. And in cycle III it increased again to 79.66 with a percentage of 86.66% of students who completed and 13.33% of students who did not complete. It can be concluded that the application of sticky board media can improve the learning outcomes of class III students of SDN 1 Peukan Pidie
References
Abduloh, dkk. 2022. Peningkatan dan Pengembangan Prestasi Belajar Peserta Didik. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia
Afi, Parnawi. 2020. Penelitian Tindakan Kelas. Yoyakarta: Deepublish
Amruddin, dkk. 2022. Metodelogi Penelitian Manajemen. Padang: Global Eksekutif Teknologi
Arifin, Muhammad & Rini Ekayati. 2021. Implementasi Metode Tutor Sebaya Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Medan: Umsu Press
Arikunto, Suharsimi. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Arsyad, Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Perss
Bima Santya Putra. 2018. Pengembangan Media Papan Tempel Pada Pembelajaran Materi Daur Hidup Hewan Kelas 4 Sekolah Dasar, Artikel Skripsi. Kediri: Universitas Nusantara PGRI Kediri
Darmadi. 2017. Pengembangan Model Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Budi Utama
David, Ahmad. 2022. Efektivitas Penerapan Pembelajaran Daring Di Tengah Badai Covid-19. Bandung: Media Sains Indonesia
Fraenkel, dkk, 2012. How To Design and Evaluate Research In Education Eight Edution. New York: Mc Graw Hill
Hamid, Mustofa Abi, dkk. 2020. Media Pembelajaran. Penayang: Yayasan Kita Menulis
Harikunto, Suharsimi, Suhardjono dan Supardi,. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Haryanto. 2022. Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Dengan Two Stay Two Stray. Nusa Tenggara Barat: Yayasan Insan Cendekia Indonesia Raya
Heryadi, T., Sulfemi, W. B, & Retnowati, S. 2020. Pengembangan Metode Modeling The Way Berbantu Media Papan Tempel Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Lingko : Jurnal Kebahasaan Dan Kesastraan, 2 (2), 238- 253. https://doi.org/10.26499/jl.v2i2.63
Heryadi, Toni, dkk. 2020. Pengembangan Metode Modeling The Way Berbantu Media Papan Tempel Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Lingko. Vol. 2. No 2.
Husamah, dkk. 2025. Pengantar Pendidikan. Malang: Universitas Muhammadiyah
Ina, Magdalena, dkk. 2021. Tulisan Bersama Tentang Media Pembelajaran SD. Jawa Barat: Jejak
Iriani, Tuti & Agaphin Ramadhan. 2019. Perencanaan Pembelajaran Untuk Kejujuran. Jakarta: Kencana
Iskandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada
Junaidah, Nurul, A.N. 2024. Penggunaan Media Papan Tempel Pada Materi Bangun Datar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Andeu. Jurnal Eksperimental, 13 (1), 9-15
Khaerati. 2021. Pengaruh Model Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruction Diintegerasikan Dengan Media Pembelajaran Papan Tempel Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Biogenerasi. Vol. 6. No 2
Kunandar. 2007. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Bandung : Alfabeta
----- . 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali
Kustandi, Cecep, Daddy Darmawan. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Latifa, Mutia. 2021. Pengembangan Media Papan Tempel Pada Pembelajaran Matematika Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar Persegi Panjang Dan Persegi Pada Kelas IV Di SDN 05 Kubang. Skripsi. Padang: Universitas Bung Hatta
Maruwae, Abdulrahim. 2022. Telaah Hasil Belajar Srategi Pembelajaran dan Gaya Kognitif. Jawa Barat: Literasi Nusantara Abadi
Nasution, Suhailasari, Nurbaiti dan Arfannudin. 2021. Teks Laporan Hasil Observasi. Medan: Guepedia
Nurfadhillah, Septy. 2021. Media Pembelajaran. Jawa Barat: Jejak
Ovan & Andika Saputra. 2020. Cami. Sulawesi: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia
Pakpahan, Andrew Fernando, dkk. 2020. Pengembangan Media Pembelajaaran. Jakarta :Yayasan Kita Menulis
Putra, Bima santya. 2018. Pengembangan Media Papan Tempel Pada Pembelajaran Materi Daur Hidup Hewan Kelas 4 Sekolah Dasar. Kediri: Universitas Nusantara PGRI
Raihan, Siti, Dkk. 2022. Ilmu Pendidikan. Padang: Global Eksekutif Teknologi
Riyana, Cepy. 2009. Media Pembelajaran. Jakarta: Kelembagaan Direktorat Pendidikan Tinggi Islam
Riyanto, Slamet & Aglis Andhita Hatmawan. 2020. Metode Riset Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Deepublish
Rudy Sumiharsono, Media Pembelajaran, (Jawa Timur: Pustaka Abadi, 2018),
Sarifuddin. 2020. Pengembangan Media Papan Tempel Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Sholat Siswa Kelas IV Di SDN 27 Woja Dompu Tahun Pelajaran 2020
Satrianawati. 2018. Media dan Sumber Belajar. Yogyakarta: Deepublish
Siyoto, Sandu & Ali Sodik, 2015. Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing
Solichah, I. 2014. Alat Peraga Untuk Pelajar Tunarungu : Penggunaan Bentuk Dua Dimensi Bangun Datar Pada Siswa Tunarungu. Media guru
Sudijono, Anas. 2006. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raju Grafido Persada
Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya
Sumiharsono, R & Hasanah, H. 2017. Media Pembelajaran : Buku Bacaan Wajib Dosen, Guru Dan Calon Pendidik. Pustaka Abadi
Susilo, Hera. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bayu Media Publishing
Susilo, Herawati, Husnul Chotimah dan yuyun Dwita Sari. 2011. Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Sarana Pengembangan Keprofesionalan Guru dan Calon Guru. Malang: Bayu Media Publishing
Wahyuningsih, Endang Sri. 2020. Model Pembelajaran Mastery Learning. Yogyakarta: Deepublish
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nasri Diana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.