PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MATERI PENYAJIAN DATA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V MIN 9 PIDIE
Keywords:
Problem Based Learning model, student learning outcomes, 5th grade, MIN 9 PidieAbstract
This study aims to determine the application of the Problem Based Learning model in improving student learning outcomes in 5th grade MIN 9 Pidie. The research design used is Classroom Action Research (CAR) Kemmis and Taggart model design with 3 cycles. Data collection techniques used in this study were observation, tests, and documentation. Data analysis techniques used qualitative and quantitative. The subjects in this study were 31 students in class V-C MIN 9 Pidie consisting of 15 male students and 16 female students. In cycle I, the average score was 66.19 with a percentage of 41.94%. In cycle II, the average score was 77.61 with a percentage of 70.97%. And in cycle III, the average score was 89 with a percentage of 100%. The results of this study indicate that the application of the Problem Based Learning model can improve student learning outcomes in class V-C MIN 9 Pidie
References
Baharuddin dan Esa N, W. 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Darmadi. 2017. Pengembangan Model Dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish
Dimyati Dan Mudjiono. 2009. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Hamalik, Oemar. 2007. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.Himawan
Candra. 2017. Ringkasan Materi Dan Latihan Soal Matematika Kelas 5 SD/MI. Bhuana Ilmu Populer
Hartono, Rudi. 2013. Ragam Model Mengajar yang Mudah diterima Murid. Yogyakarta: Diva Press
Iskandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada
Komalasari, Kokom. 2010. Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Rafika Aditama
Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Grafindo Persada.Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Malawi, Ibadullah dan Ani Kadarwati. 2017. Pembelajaran Tematik (Konsep Dan Aplikasi). Magetan: CV. AE Grafika
Nugraha, Fikri Alamsyah. 2021. Efektivitas Media Powerpoint Dalam Pembelajaran Materi Luas Daerah Segitiga Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Sekolah Dasar, Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 3, No. 5
Paul Eggen & Don Kauchak. 2012. Strategi Dan Model Pembelajaran (Mengajarkan Konten Dan Keterampilan Berpikir, Ed. 6. Jakarta: Indeks
Sudijono, A. 2015. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers
Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya
Suhana, Cucu. 2014. Konsep Strategi Pembelajaran (Edisi Revisi). Bandung: Refika Aditama.
Sumardjan, 2017. Desain Pembelajaran MTK SD Menyenangkan, Ed. Oleh Dian Marta Wijayanti. Formaci Press
Suprijono, A. 2009. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Susilo, Hera. 2009. Penelitian Tindakan Kelas, Cet II. Malang: Bayu Media Publishing
Syah, M. 2010.Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya
Syaodih, Nana. 2005. Metode Penelitian Penelitian. Bandung: Remaja Rosdakarya
Trianto. 2013. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Junaidah, Chairatul Munawwarah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.