PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MATERI PENYAJIAN DATA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V MIN 9 PIDIE

Authors

  • Junaidah
  • Chairatul Munawwarah

Keywords:

Problem Based Learning model, student learning outcomes, 5th grade, MIN 9 Pidie

Abstract

This study aims to determine the application of the Problem Based Learning model in improving student learning outcomes in 5th grade MIN 9 Pidie. The research design used is Classroom Action Research (CAR) Kemmis and Taggart model design with 3 cycles. Data collection techniques used in this study were observation, tests, and documentation. Data analysis techniques used qualitative and quantitative. The subjects in this study were 31 students in class V-C MIN 9 Pidie consisting of 15 male students and 16 female students. In cycle I, the average score was 66.19 with a percentage of 41.94%. In cycle II, the average score was 77.61 with a percentage of 70.97%. And in cycle III, the average score was 89 with a percentage of 100%. The results of this study indicate that the application of the Problem Based Learning model can improve student learning outcomes in class V-C MIN 9 Pidie

References

Baharuddin dan Esa N, W. 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Darmadi. 2017. Pengembangan Model Dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish

Dimyati Dan Mudjiono. 2009. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Hamalik, Oemar. 2007. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.Himawan

Candra. 2017. Ringkasan Materi Dan Latihan Soal Matematika Kelas 5 SD/MI. Bhuana Ilmu Populer

Hartono, Rudi. 2013. Ragam Model Mengajar yang Mudah diterima Murid. Yogyakarta: Diva Press

Iskandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada

Komalasari, Kokom. 2010. Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Rafika Aditama

Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Grafindo Persada.Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Malawi, Ibadullah dan Ani Kadarwati. 2017. Pembelajaran Tematik (Konsep Dan Aplikasi). Magetan: CV. AE Grafika

Nugraha, Fikri Alamsyah. 2021. Efektivitas Media Powerpoint Dalam Pembelajaran Materi Luas Daerah Segitiga Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Sekolah Dasar, Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 3, No. 5

Paul Eggen & Don Kauchak. 2012. Strategi Dan Model Pembelajaran (Mengajarkan Konten Dan Keterampilan Berpikir, Ed. 6. Jakarta: Indeks

Sudijono, A. 2015. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers

Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya

Suhana, Cucu. 2014. Konsep Strategi Pembelajaran (Edisi Revisi). Bandung: Refika Aditama.

Sumardjan, 2017. Desain Pembelajaran MTK SD Menyenangkan, Ed. Oleh Dian Marta Wijayanti. Formaci Press

Suprijono, A. 2009. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Susilo, Hera. 2009. Penelitian Tindakan Kelas, Cet II. Malang: Bayu Media Publishing

Syah, M. 2010.Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya

Syaodih, Nana. 2005. Metode Penelitian Penelitian. Bandung: Remaja Rosdakarya

Trianto. 2013. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara

Downloads

Published

2025-07-08

Issue

Section

Articles