PENGARUH PENERAPAN STRATEGI PAKEM TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS IV MIN LABUI
DOI:
https://doi.org/10.58645/eksperimental.v5i1.89Keywords:
implementation, PAKEM strategies, learning outcomes, SciencesAbstract
The purpose of the study was to determine the effect of the implementation of the PAKEM strategy on the science learning outcomes of the fourth grade students of MIN Labui and to determine whether there was an effect of the PAKEM strategy on the science learning outcomes of the fourth graders of MIN Labui. This study uses classroom action research, using Kurt Lewin's model, which states that: in one cycle consists of four main steps : planning, acting, observing and reflecting. The results of the CAR research through the Influence of the Implementation of PAKEM Strategy on Science Learning Outcomes in Grade IV Students of MIN Labui in cycle I showed the average value of student evaluation was 6.42%. Student learning outcomes in cycle II were also not good, but the second cycle meeting students have had a slight change, students have dared to ask the teacher about natural resource material that they have not understood, the average value of students in cycle II is 7.10%. Teacher and student learning activities are maximized and in cycle III student learning outcomes already optimal, 8.17%
References
Dasim Budimansyah. 2008. PAKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, Menyenangkan). Cet I, Jakarta
Depdiknas.2007. Pengenalan Pembelajaran Efektif Dalam Mata Pelajaran Pokok, Jakarta; Departemen Pendidikan Nasional
Depdiknas. 2007. Pengenalan Pembelajaran Efektif Dalam Mata Pelajaran Pokok, Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen pendidikan Dasar Dan Menengah
Etty Sofia, Alternatif Pembelajaran IPA Terpadu Melalui Pendekatan Belajar. Online. Diakses melalui situs; http://Ettysofia.blogspot.com pada tanggal 24 September 2011.
Indrawati. 2009. Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan bagi Guru SD, Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam (PPPTK IPA). Online.
Kunandar. 2007. Guru Profesinal, Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru, Ed I, Cet II. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Kunandar. 2009. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Made Wena. 2010. Strategi Pembelajaran Innovatif kontemporer, Suatu Tinjaun konseptual operasional, Ed I, Cet IV. Jakarta: Bumi Aksara
Martinis Yamin, dkk. 2009. Manajemen Pembelajaran Kelas (Strategi Meningkatkan Mutu Pembelajaran Kelas). Jakarta: Gaung Persada Press
Muhaimin, Sutiah dan Sugeng Listyo Prabowo. 2008. Pengembangan Model Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Pada Sekolah dan Madrasah, Ed I, Cet I. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Muhammad Asrari. 2007. Penelitian Tindakan Kelas, Bandung: Wacana Prima
Muhammad Joko Susilo. 2008. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Manajemepelaksanaan dan Kesiapan Sekolah Menyongsongnya, Cet III. Yogyakarta; Pustaka Pelajar
Mutia Atmaja. 2007. Kurikulum Dan Strategi Pembelajaran, Standar Kompetensi. Jurnal Pendidikan No. 3
Najib Sulhan. 2006. Pembangunan Karakter Pada Anak. Surabaya: SIC
Rusdin Pohan. 2007. Metodologi Penelitian. Sigli: PTI AL-Hilal Sigli
Rusman. 2009. Manajemen Kurikulum. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Sulistyorini. 2007. Model pembelajaran IPA di Sekolah Dasar dan Penerapannya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Implementasi UU dan PP pada Pengembangan Kurikulum Cet II. Yogyakarta: Tiara Wacana
Supriono S.-A.Sapari. 2001. Manajemen Berbasis Sekolah. Jakarta Timur : SIC
Suryo Subroto. 2002. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta
Syaiful Bahri Djamarah. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Banjarmasin, Rineka Cipta
Syaiful Sagala. 2010. Supervisi Pembelajaran Dalam Profesi Pendidikan, Bandung: CV Alfabeta
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. 2003. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Usman Samatowa., 2011. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar, Cet II. Jakarta: Indeks
W.J.S Poerwadarminta. 2003. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Wina Sanjaya. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Ed I Cet VI. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Zainal Aqib dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, TK. Bandung: Yrama Widya
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Faisal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.