PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE TIPE TWO STAY TWO STRAY PADA MATERI MANFAAT ENERGI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV MIN 31 PIDIE
Keywords:
two stay two stray, learning outcomes, 4th gradeAbstract
This study aims to determine the application of the cooperative learning model Type Two Stay Two Stray in the material benefits of energy can improve student learning outcomes of 4th grade in MIN 31 Pidie. This type of research is classroom action research. With a KKM score of 70 for science subjects. The results of class action research cycle I obtained an average score of 63.00. In cycle II, the average value was 71.6. And in cycle III obtained an average value of 87. The completeness of student learning outcomes in cycle I which he assessed was above the KKM there were 5 students with a percentage of 25%. In cycle II, where the score is above the KKM, there are 10 students with a percentage of 50%. And in cycle III, where the score is above the KKM, there are 20 students with a percentage of 100%.
References
Badudu, J.S. dan Suton Muhammad Zaid. 1996. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Pustaka Sirna Harapan
Basyah, Amiruddin. 2007. Pendidikan Masa Akan Datang. Jakarta: Rineka Cipta
Depdiknas. 2004. Rambu-rambu Penerapan Ketuntasan Belajar Minimum dan Analisis Hasil Pencapaian Standar Ketuntasan Belajar. Jakarta: Kemendikbud
Fathurrohim, Muhammad. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogjakarta: Atruzz Media
Hanafiah, Nanang dan Cucu Suhana. 2009. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Redaksi Refika
-----. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditma
Huda, Miftahul. 2001. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogjakarta: Alfabeta
-----. 2009. Model Pembelajaran. Jakarta: Atres Media
Istarani. 2015. Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada
Kemendikbud. 2017. Tema 2 Selalu Berhemat Energi Kelas IV SD/MI. Jakarta: Kemendikbud
-----. 2013. Selalu Berhemat Energi ed Revisi. Jakarta: Kemendikbud
Kunandar. 2010. Langkah Muda Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembang Profesi Guru. Jakarta: Gajah Gravindo
Komulasari, Kokon. 2019. Pembelajaran Kontektual Konsep dan Aplikasi. Batang: Refika Adiditma
-----. 2001. Strategi Pembelajaran. Yogjakarta: Pustaka Pelajar
Lukman Ali. 2011. Model Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Bumi Akrasa
Masitoh. 2009. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Direktur Jendral Pendidikan Islam
Michael J dan Moran. 2008. Fisika. Jakarta: Pustaka Pelajar
Mulyasa, E. 2005. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya
Paozaluddin dan Ermalinda. 2013. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Alfabeta
Shoimin, Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Sudijono, Anas. 2007. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007
Sudjana. 1989. Metode Statisik. Bandung: Tarsito
Sudjana, Nana. 2009. Penilaiaan Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya
Sumantri dan Permana. 1999. Srategi Belajar Mengajar. Jakarta: Depdiknas Dirjen Dikti
Suryosubroto, B. 2002. Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta
Suprijino, Agus. 2015. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
-----. 2009. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Zaid, Badurdi. 1994. Kamus Umum Indonesia. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan
Zuriah, Nurul. 2006. Metodelogi Penelian Sosial dan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abdul Manaf, Syarifah Rahmi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.