PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE TIPE TWO STAY TWO STRAY PADA MATERI MANFAAT ENERGI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV MIN 31 PIDIE

Authors

  • Abdul Manaf
  • Syarifah Rahmi

Keywords:

two stay two stray, learning outcomes, 4th grade

Abstract

This study aims to determine the application of the cooperative learning model Type Two Stay Two Stray in the material benefits of energy can improve student learning outcomes of 4th grade in MIN 31 Pidie. This type of research is classroom action research. With a KKM score of 70 for science subjects. The results of class action research cycle I obtained an average score of 63.00. In cycle II, the average value was 71.6. And in cycle III obtained an average value of 87. The completeness of student learning outcomes in cycle I which he assessed was above the KKM there were 5 students with a percentage of 25%. In cycle II, where the score is above the KKM, there are 10 students with a percentage of 50%. And in cycle III, where the score is above the KKM, there are 20 students with a percentage of 100%.

References

Badudu, J.S. dan Suton Muhammad Zaid. 1996. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Pustaka Sirna Harapan

Basyah, Amiruddin. 2007. Pendidikan Masa Akan Datang. Jakarta: Rineka Cipta

Depdiknas. 2004. Rambu-rambu Penerapan Ketuntasan Belajar Minimum dan Analisis Hasil Pencapaian Standar Ketuntasan Belajar. Jakarta: Kemendikbud

Fathurrohim, Muhammad. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogjakarta: Atruzz Media

Hanafiah, Nanang dan Cucu Suhana. 2009. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Redaksi Refika

-----. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditma

Huda, Miftahul. 2001. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogjakarta: Alfabeta

-----. 2009. Model Pembelajaran. Jakarta: Atres Media

Istarani. 2015. Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada

Kemendikbud. 2017. Tema 2 Selalu Berhemat Energi Kelas IV SD/MI. Jakarta: Kemendikbud

-----. 2013. Selalu Berhemat Energi ed Revisi. Jakarta: Kemendikbud

Kunandar. 2010. Langkah Muda Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembang Profesi Guru. Jakarta: Gajah Gravindo

Komulasari, Kokon. 2019. Pembelajaran Kontektual Konsep dan Aplikasi. Batang: Refika Adiditma

-----. 2001. Strategi Pembelajaran. Yogjakarta: Pustaka Pelajar

Lukman Ali. 2011. Model Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Bumi Akrasa

Masitoh. 2009. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Direktur Jendral Pendidikan Islam

Michael J dan Moran. 2008. Fisika. Jakarta: Pustaka Pelajar

Mulyasa, E. 2005. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya

Paozaluddin dan Ermalinda. 2013. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Alfabeta

Shoimin, Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Sudijono, Anas. 2007. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007

Sudjana. 1989. Metode Statisik. Bandung: Tarsito

Sudjana, Nana. 2009. Penilaiaan Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya

Sumantri dan Permana. 1999. Srategi Belajar Mengajar. Jakarta: Depdiknas Dirjen Dikti

Suryosubroto, B. 2002. Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta

Suprijino, Agus. 2015. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

-----. 2009. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Zaid, Badurdi. 1994. Kamus Umum Indonesia. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan

Zuriah, Nurul. 2006. Metodelogi Penelian Sosial dan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Downloads

Published

2024-04-26

Issue

Section

Articles